Communicatiestrategie voor oprichting professionele wielerploeg

BEAT Cycling Club wilde in 2017 de wielerwereld opschudden door een professionele wielerploeg op te richten met een clubstructuur. Wij namen de communicatie en persaandacht voor onze rekening.

Probleem van de klant
Hoe lanceren we een nieuw business model in de wielerwereld met onze nieuwe wielerclub BEAT?
Resultaat
Een succesvolle lancering met inhoudelijke persaandacht
Relatie sinds
2014

Vraag van de klant

BEAT Cycling Club wilde de wielerwereld opschudden door een professionele wielerploeg op te richten met een clubstructuur. De weg daarnaartoe werd al snel omgedoopt in #RoadToBEAT. De wielerclub moet een duurzaam verdienmodel hebben, bestaande uit sponsorgeld en inkomsten van leden en uit merchandise. BEAT vroeg ons om hen met de strategische inzet van communicatie te steunen en om -samen met andere partners- voor de uitvoering daarvan te zorgen.

Resultaat

Met onze inspanningen hebben we een tekstueel fundament gelegd dat de basis vormt voor de denkrichtingen en communicatiemiddelen. De perslobby van het eerste uur over de oprichting van de club resulteerde onder meer in een artikel in Trouw. Het contracteren van Theo Bos als eerste renner van de nieuwe baanploeg van BEAT deed veel stof opwaaien in de sportmedia. Ook leverde het persbeleid items op in Nieuwsuur en Langs de Lijn en Omstreken.

Aanpak IVRM

Aangezien er een compleet nieuwe organisatie moest worden neergezet, is de samenwerking gestart met boodschap-ontwikkeling. Het businessplan diende als input voor de strategische sessie. Daar kwam een corporate boodschap uit die is doorvertaald naar de verschillende doelgroepen.

De vervolgstap was om voor diverse middelen content te ontwikkelen met de kernboodschap als basis. Per ontwikkelingsfase voorzien wij BEAT van communicatieadvies en met praktische PR-ondersteuning. Enerzijds door nieuwsfeiten te delen middels persberichten en social media, anderzijds door perslobby met de visie van BEAT op de wielersport, zowel op de weg als op de baan. We hebben het merk vervolgens thematisch geladen. Onder meer door de wielerclub de maatschappelijke waarde van sport in relatie tot integratie en participatie te laten vertellen in RTV-media.

Over de klant

BEAT Cycling Club is de eerste professionele wielerclub die wielerliefhebbers deel laat uit maken van professioneel wielrennen. BEAT is de snelst groeiende wielerclub van de Benelux, met duizenden betrokken supporters en leden.

BEAT lanceerde in de zomer van 2017 de eerste commerciële UCI baanploeg in de historie van de Nederlandse baansport, die reeds succesvol is met overwinningen tijdens wereldbekers en nationale kampioenschappen. In 2018 presenteerde BEAT ook een UCI continentale wegploeg die haar debuut maakte in het peloton en de ambitie heeft om als eerste club ooit deel te nemen aan de Tour de France. In 2022 is BEAT hard bezig om een pro-continentale status (een-na-hoogste niveau in het wielrennen op de weg) te veroveren.

Het team

Nieuws

Nieuwsgierig hoe wij onze expertise voor jou in kunnen zetten?

Neem dan contact op om te ontdekken wat wij voor jou kunnen betekenen

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden