4 stappen om online te shinen

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Ondernemers hebben vaak een ‘begin nu, repareer later’-mentaliteit. Gaandeweg wordt het product nog wat getweakt, fouten worden bijgesteld en problemen lossen zich mettertijd op. Voor veel aspecten van het bedrijfsleven werkt deze aanpak. Maar voor de online reputatie van je bedrijf kan deze benadering rampzalig uitpakken. ‘Ondernemers moeten proactief bezig zijn met hun online reputatie, juist voordat de schade is aangericht’, aldus reputatie-expert Hersh Davis-Nitzberg. Dat klinkt menens. Hoe pak je dit aan? De volgende vier stappen helpen je op weg.

1. Inventariseer je online reputatie

Jouw online reputatie bestaat uit je volledige digitale voetafdruk. Die omvat ieder(e) nieuwsartikel, video-interview, Facebookbericht, Instagram-foto en andere informatie over jouw bedrijf die vindbaar is op internet. De berichten die op de eerste twee pagina’s van Google verschijnen hebben de grootste impact; 75% van de gebruikers scrollt zelfs nooit voorbij de eerste pagina. Dit neemt niet weg dat Google je ook kan helpen bij het opbouwen van je online reputatie. Zoek regelmatig op je (merk)naam en inventariseer, met of zonder een professional, welke inhoud je wil laten zien en welke wel wat mag zakken. Om ongewenste informatie over je merk niet de boventoon te laten voeren, is het zaak om inhoudelijke content te creëren. Die dient als basis voor jouw online reputatiestrategie.

2. Merk opbouwen? Weet wie je bent

Iedere ondernemer wil graag een positieve online reputatie, maar een groot deel heeft geen idee waar te beginnen. Het gaat niet om het verwijderen of verbergen van schadelijke informatie, je zult je hele online reputatie moeten afstemmen op jouw merkwaarden. Neem de tijd om je ideale reputatie te visualiseren. Wat wil je overbrengen? Wie is je doelgroep? Pas wanneer dit duidelijk is, kun je succesvolle content maken die jouw visie ondersteunt.

3. Iets met voorkomen is beter dan genezen

Het is makkelijker om een ​​goede reputatie op te bouwen dan een slechte af te schudden. Wanneer het jouw organisatie voor de wind gaat, denk je misschien dat je het je kan veroorloven om niet zo veel aandacht te besteden aan je online reputatie. Maar wanneer zich een crisis voordoet, kan de informatie die over jouw organisatie op het internet circuleert bepalend zijn in hoe de media, klanten en zelfs je persoonlijke omgeving over je oordeelt. Neem daarom de regie over je digitale voorkomen voordat zich een crisis voordoet.

4. Zet PR in – en optimaliseer de publicaties

PR richt zich op publiciteit: het streven naar gunstige berichtgeving in de media over jouw merk. Het is een krachtig hulpmiddel bij het sterken van je reputatie. Online optimalisatie is hierbij van groot belang, zodat deze publicaties ook bovenaan in de zoekresultaten verschijnen. Bij geslaagd online reputatiemanagement komt alle snel vindbare content overeen met wat jouw organisatie wil uitstralen.

Bron: Enterpreneur

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden