Angst is geen goede adviseur: communicatie ten tijde van corona

basic1-114_user_man Stef Heutink

De Balzac schreef ‘our greatest fears lie in anticipation ’. Of om er nog maar één in te gooien: ‘de mens lijdt het meest aan het lijden dat men vreest’ (auteur onbekend). We weten niet, we gissen, en in dit Google-tijdperk wordt het je niet gemakkelijk gemaakt. Waar vind je die felbegeerde harde feiten en juiste informatie?

3 maart 2020 – Erik Scherder laat ons zien hoe het brein werkt en hoe we omgaan met angsten. Iets simpels als vliegangst wordt in dit, overigens uiterst vermakelijke, programma overwonnen door de breinmeester himself. Alles begint met kennis. En dan niet allerlei statistieken (vliegen is veilig want er zijn maar x procent ongelukken) maar echte kennis over hoe vliegen werkt.

Communicatieblunders

Communicatie gaat over kennis, houding en gedrag. Kennis staat op de eerste plaats, dus alles begint bij goed informeren. Waar gecommuniceerd wordt, worden fouten gemaakt. Maar waarom worden er zo veel communicatieblunders gemaakt rond het coronadossier? Als zelfs onze eigen staatsomroep er een beetje schaapachtig om moet lachen, waar staan we dan? En onze bijna-naamgenoot RIVM, moeten we ons handelen op hun wijsheid baseren?

Hoofd koelen houden en regie bewaren

Het coronavirus zadelt organisaties op met nogal wat communicatieklussen: financiële communicatie, crisiscommunicatie en een reeks van lastige boodschappen. Aan de eigen mensen maar ook aan klanten. Hoe houd je het hoofd koel en behoud je de regie? Ons advies: geef de juiste informatie, niet te weinig en niet te veel. Laat je niet verleiden tot speculaties en let op je toon. Maar nog liever: laat je bijstaan door een kundig specialist.

Advies nodig?

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de in- en of externe communicatie rondom het coronavirus? Neem dan contact met ons op.

Gerelateerde artikelen

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden