Communicatie: slecht nieuws verlamt

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Wetenschappers hebben aanwijzingen dat mensen zich bij slecht nieuws net zo gedragen als struisvogels: we steken het liefst onze kop in het zand. Maar bij goed nieuws, zijn we er juist helemaal bij.

Op de werkvloer leidt dat nogal eens tot vastlopen. Pratend over goed nieuws en slecht nieuws, komt de brenger het liefst eerst met de blijde boodschap. Terwijl de ontvanger liever het slechte nieuws eerst hoort. Die communicatieknoop leidt tot verwarring en zelfs tot verlamming. Een slechtnieuwsdip veroorzaakt inzakkende werknemers, waardoor de productiviteit afneemt.

Het is daarom beter om slecht nieuws te koppelen aan een serieuze oplossing. Mensen die zelf met de oplossing aan de slag kunnen, voelen zich na het slechte nieuws minder gespannen en zijn al snel weer goed bezig.

Bron: Algemeen Dagblad

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden