De complexe wereld van reputaties in 2020

basic1-114_user_man Maarten Halsema

De top van de global corporate wereld schurkt deze dagen aan tegen topwetenschappers en politieke bobo’s in het pittoreske, Zwitserse bergdorp Davos. Daar presenteerde het World Economic Forum een lijvig stuk getiteld The Global Risks Report 2020. Eén van de conclusies uit dit onderzoek: steeds meer bedrijven opereren in complexe, digitale en mondiale ecosystemen, waardoor ze niet alleen enorm kwetsbaar zijn voor hun eigen cyber- en technologische zwaktes maar ook die van hun omgeving, zoals klanten, toeleveranciers en providers. Doordat externe en interne risico’s complexer worden en de impact ervan steeds groter, is het verklaarbaar dat de bedreigingen waarmee corporate reputaties worden geconfronteerd ook steeds complexer zijn. Daarom doen bedrijven er goed aan zich pro-actief voor te bereiden op risico’s die kunnen uitmonden in een reputatiebedreigende crisis.

Veelheid aan drivers bepalen reputatie en marktwaarde

Die bevindingen sluiten aan bij recent onderzoek van Weber Schandwick onder topmanagers uit 22 landen, waaruit blijkt dat zij een veelheid aan factoren of drivers identificeren die met elkaar de reputatie en marktwaarde van hun organisatie bepalen. Deze uitkomst bevestigt dat reputatie een complex samenspel van factoren is. Je producten en diensten, je financiële prestaties, het leiderschap, de bijdrage die je levert aan maatschappelijke vraagstukken, je innovatievermogen en je cultuur: ze spelen allen een rol. Dat maakt reputatiemanagement in deze complexe tijd van hyperconnectie en transparantie een mooie uitdaging.

Meer weten?

Wil je meer weten over reputatie en crisiscommunicatie? Neem dan contact met ons op. Of download één van onze whitepapers:

Whitepaper reputatie

Whitepaper crisiscommunicatie

Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden ;)