De Nederlandse jeugd kan wel een mediatraining gebruiken

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Bijna twee derde van de Nederlandse jongeren scoort onvoldoende op mediawijsheid. Dat blijkt uit een peiling van Kantar Public, meldde het NRC deze week. Wie mediawijs is, is zich bewust van zijn online veiligheid, kan informatie vinden en beoordelen, maar weet ook hoe je je op sociale netwerken gedraagt. Dat het gros van de Nederlandse jongeren een onvoldoende scoort, betekent dat zij over onvoldoende kennis en vaardigheid beschikken om kritisch en actief te kunnen navigeren in de mediasamenleving. Dat zij een bewerkte of gesponsorde post op social media niet kunnen onderscheiden van ‘echte’ content.

Verrassend? Ja! Van een generatie die opgroeit met social media had ik persoonlijk wel verwacht dat zij op de hoogte zouden zijn van de werking ervan. Dat mensen online hun beste kant laten zien. Dat social influencers betaald krijgen voor het promoten van producten. En dat een groot deel online ronduit nep is. Maar, ik vraag me ook af wat dit betekent voor de generatie die niet is opgegroeid in het digitale tijdperk en met social media. Hoe (niet-)mediawijs zullen zij dan zijn?

Voor bedrijven die hun producten promoten via social influencers is het een interessant gegeven dat promoties via social media vaak niet als zodanig worden herkend. Mond-tot-mond reclame is in veel gevallen namelijk nog altijd effectiever dan een advertentie. Maar, ook bedrijven zijn gewaarschuwd. Door gebrek aan regelgeving, is er een hele financiële industrie ontstaan achter social media, die voorziet in de wens van gebruikers om populair te zijn. Ook social influencers zijn hier vatbaar voor. Sommigen kopen hun volgers en likes, waardoor hun bereik minder is dan zij doen voorkomen.

Gelukkig besteedt NPO3 vanavond aandacht aan de werkelijkheid achter – in dit geval – Instagram. In #followme legt Nicolaas Veul de wereld van internetbots en betaalde likes uit Rusland bloot. Vanavond, 20:55 uur op NPO3. Ik zit voor de buis. En zij die dat niet doen, kunnen misschien wel een Workshop beter gebruik van social media van IVRM gebruiken.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden