Een bakkie impact
Koffiebedrijven als Douwe Egberts en Lavazza moeten meer doen om het welzijn van koffietelers te verbeteren en klimaatverandering tegen te gaan, blijkt uit de Koffie Barometer 2023. De meeste merken scoren slecht op het gebied van milieu, maar alle merken scoren slecht als het gaat om het verbeteren van het welzijn van koffietelers.
De Koffie Barometer vergelijkt elf koffiebedrijven om een overzicht te bieden van de duurzaamheid in de koffiesector. “Het concept van een duurzame koffiesector lijkt niks meer te zijn dan een illusie”, zeggen onderzoekers in de Koffie Barometer 2023. Volgens de onderzoekers wordt duurzaamheid beschouwd als het verbeteren van de ‘efficiëntie en koffiekwaliteit’, terwijl erop sociaal, economisch en ecologisch vlak nog genoeg winst te behalen valt.
Stemmen met de portemonnee
Het wordt voor mensen steeds belangrijker dat bedrijven een standpunt innemen op breed gedragen maatschappelijke thema’s zoals duurzaamheid en welzijn. Als bedrijven dat niet doen, kan dat ten koste gaan van hun reputatie. En schade aan de reputatie van je bedrijf, kan ook financiële consequenties hebben.
Douwe Egberts koos er bijvoorbeeld voor om in Rusland te blijven toen de oorlog tussen Rusland en Oekraïne uitbrak. CDA-Kamerlid Derk Boswijk pleitte dat het ‘een goede aanleiding was om alle koffiecontracten van de overheid te herzien’.
Een organisatie met impact
Een bedrijf die zich op positieve wijze inzet voor de maatschappij werkt ook aan het verhogen van hun reputatie. Denk aan de bekende Tony’s Chocolonely (slaafvrije chocolade) of Too Good To Go (tegen voedselverspilling). Een echte impactorganisatie heeft vijf kenmerken:
- Purpose-driven
Een impactorganisatie heeft een missie die verder gaat dan winst maken. Het heeft een missie om een specifiek maatschappelijk probleem aan te pakken. - Aantoonbare impact
De impact van de organisatie is meetbaar; na vijf jaar Too Good To Go, zijn er 18 miljoen maaltijden bespaard. Een organisatie met impact voegt dus ook echt de daad bij het woord. - Financiële duurzaamheid
De organisatie is financieel gezond en verdient haar geld op een verantwoorde wijze. - Innovatieve aanpak via de business
Een impactorganisatie experimenteert vaak met innovatieve oplossingen, die zijn verweven in hun producten en diensten, voor maatschappelijke problemen. Denk aan Dopper. De herbruikbare fles die single-use waterflesjes overbodig maakt. Dopper wil vanuit de kern wat doen aan de achtmiljoen ton plastic dat per jaar in onze oceanen verdwijnt. Een business met impact. - Verantwoording en transparantie
Er wordt transparant gecommuniceerd over de doelen, strategieën en metingen van een impactorganisatie. De voortgang wordt vaak gedeeld met behulp van een openbaar impactrapport. Dit rapport is een voorloper op wat sommige bedrijven verplicht moeten rapporteren door de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Werk je bij een van de koffiebedrijven en heeft dit je aan het denken gezet? Of vind je het lastig om te achterhalen wat je stakeholders van je verwachten op sociaal, economisch en ecologisch vlak? Neem contact met ons op of lees onze whitepaper over reputatie.
Bron: NCD