Financials wakker geschud, tonen steeds vaker maatschappelijk nut
Voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) Chris Buijink vindt dat grote bedrijven, nu ze bij politici en burgers onder vuur liggen, moeten laten zien wat ze betekenen voor de samenleving.
26 september 2019 – De reputatie van de financiële wereld is al tijden beroerd, maar nu liggen ook de multinationals onder het vergrootglas van overheid en publiek.
Graaiers in de verdediging
Bankiers moesten zich volgens Buijink een paar jaar geleden dagelijks verdedigen omdat ze graaiers zouden zijn. Nu zijn de multinationals aan de beurt. Die kunnen minder profiteren van fiscale voordelen. Ook de topbeloningen passeren de revue in het Haagse debat. Buijink ziet samenhang met de stemming in Nederland. Hij roept het bedrijfsleven op om te laten zien hoe ze zijn geworteld in de samenleving en wat hun betekenis is voor de omgeving. Naast winst maken moet er een doel zijn.
Toon maatschappelijke betekenis
Succesvolle profilering van bedrijven valt op doordat die hun maatschappelijke betekenis zichtbaar maakt. Het geeft organisatie een gezicht, waarmee ze positief opvallen bij klanten en andere stakeholders. Buijink zegt terecht dat de betekenis van een organisatie zichtbaar moet zijn. Het is echter van belang dat die niet alleen getoond wordt, maar wordt gedragen in alle lagen van de organisatie.
Wie dit feilloos aanvoelt is Feike Sijbesma, CEO bij Koninklijke DSM. ‘Ondernemingen die geen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen, gaan het niet redden’, stelt hij. Duurzaamheid, innovaties en andere belangrijke thema’s moeten corporate embedded zijn. In onze podcast vertelt hij dat niet de aandeelhouders, maar de maatschappij voorop staat en wat de rol van een leider moet zijn. De podcast luister je hier.
Bron: FD