Is Omega nog bij de tijd?

basic1-114_user_man Remon Vonk

Omega, nog altijd hét horlogemerk voor de stoere (met name) man. Het sieraad voor de pols prijkt om de gespierde arm van Daniel Craig in de nieuwste Bond-film. Daarnaast is Omega de officiële ’timekeeper’ van de Olympische spelen in Tokio. Maar is het begeerlijke merk zelf nog wel bij de tijd? Er wordt flink geïnvesteerd in de exclusieve waarde van Omega, maar over haar maatschappelijk rol hoor je de horlogemaker nauwelijks.

Omega: Zwitserse precisie

In de wereld van (luxe) horloges zijn er weinig merken die zo tot de verbeelding spreken als Omega. Met Zwitserse precisie wordt er sinds 1848 gewerkt aan een solide reputatie. Omega is sinds 1998 onderdeel van Swatch Group. De kwaliteit van Omega horloges is om door een ringetje te halen. Het robuuste karakter van het merk valt te prijzen; zie bijvoorbeeld de heruitgaven van de Speedmaster (ter ere van het 50-jarige jubileum van de maanlanding). Maar als je zoekt waar het merk voor staat, vind je met name obligate teksten over duurzaamheid.

Sustainable

Op de website van moederbedrijf Swatch staat naar de letter der ongeschreven wet een sustainability report dat verwijst naar een paar pagina’s in het annual report. Hiermee voldoet de organisatie aan wat er van haar wordt verwacht: een duurzaamheidsparagraaf. Participatie in de Belenos Clean Power Holding, waarbij wordt gezocht naar een nieuw type energiezuinige batterij, bewijst de goede intentie. Toch kun je de klok erop gelijk zetten dat dit in de nabije toekomst niet meer voldoende is.

Voortrekkersrol

Van sterke, waardevolle merken verwachten wij als wereldburgers een voortrekkersrol op sociaal en maatschappelijk gebied. Het bekendste voorbeeld is wellicht Nike, die als sponsor Colin Kaepernick is blijven ondersteunen in diens strijd tegen rassengelijkheid in de VS. Deze rol gaat onherroepelijk ook van Omega worden verwacht, zeker als zij zelf de spotlight blijft opzoeken (Olympische Spelen in Tokio). Het merk kan zich vaker en explicieter uitlaten over de winning van metalen. Zowel qua uitputting van de aarde als qua werkomstandigheden zijn hier tal van standpunten over in te nemen. Ook zijn er meer dan genoeg goede doelen op dat gebied om actief te ondersteunen (en vervolgens in beeld te brengen). Het wordt tijd dat Omega laat zien dat zij zich opwindt over de thema’s die zo nauw verbonden zijn met het productieproces van één van de meest begeerde merken ter wereld.

Meer weten?

Wil je weten hoe je jouw organisatie toekomstbestendig positioneert? Download dan ons whitepaper ‘Bouwstenen voor een toekomstbestendige positionering’:
Whitepaper positionering

Gerelateerde artikelen:
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden