Merkexpert Marc Oosterhout te gast bij OnBrandScan

basic1-114_user_man Stef Heutink

De twaalfde podcast over merken, marketing en reputatie van Emerce, IVRM Reputatie en brancheorganisatie IPAN is live! In deze aflevering reageert merkexpert en auteur Marc Oosterhout op de volgende stelling: “Het is nog nooit zo moeilijk geweest als nu om een power brand te blijven”

Het gaat volgens Marc niet om de hypes zoals de why, how, what of de purpose. Wel blijft de merkbelofte natuurlijk essentieel. Zijn boek Power Brands begint met een mooi citaat van Antoine de Saint-Exupéry: ‘Als je mensen een schip wil laten bouwen, geef ze dan een geen hout en spijkers maar een eindeloos verlangen naar de zee.’ Mensen zijn volgens Marc bij lezingen toch altijd even stil als ze met dit citaat geconfronteerd worden. De kern van zijn boek draait om het oplossen van het conflict, de basis van een succesvolle merkstrategie.

“Marketing wordt ondergeschikt aan reputatie en communicatie”

In deze aflevering van OnBrandScan gaat podcast-host Stef Heutink 25 minuten in gesprek met Philippe Vorst, CEO en oprichter van New York Pizza.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Reputatie en communicatie versus marketing;
  • Waarom mensen willen werken bij maatschappelijk relevante merken;
  • Het advies om juist nu in marketing te investeren;
  • Waarom je in crisistijd vooral relevant moet blijven;
  • Een advies voor Mark Zuckerberg;
  • Power brands in crisistijd;
  • Vertrouwen in vertrouwen;
  • De persconferentie van Rutte over corona;
  • Hoe je als merk een conflict oplost;
  • De energietransitie is beter te verkopen met een andere belofte dan duurzaamheid;
  • Bert Wagendorp zou een dwarsdenker kunnen zijn in de coronacrisis.

Marc Oosterhout is oprichter van het reclamebureau N=5, het bureau van bekende merken als ABN AMRO, Hans Anders en NS. Daarnaast is hij voorzitter van SIRE en schreef hij het boek Power Brands.

Abonneren op OnBrandScan podcast

Communicatiespecialisten van reputatiebureau IVRM Reputatie voeren samen met Stef Heutink de redactie van OnBrandScan. In 2019 worden er 10 podcasts opgenomen van 25 minuten. Iedere uitzending schuift er een CEO aan die zijn of haar visie op reputatie geeft aan de hand van een prikkelende stelling op het gebied van merken, marketing en reputatie. Abonneren op OnBrandScan kan via alle grote podcast-kanalen:

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden