Merkreputatie: 10 Trends

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Waar staat of valt de reputatie van een bedrijf nou echt mee? Het gaat vooral om de vraag of een bedrijf daadwerkelijk presteert wat het consumenten belooft.

30 april 2019 – Voor onderzoek van The CMO Club and Reputation Institute zijn 50 marketeers gevraagd naar de belangrijkste factoren als het gaat om merkreputatie. Dit zijn 10 trends om in de gaten te houden:

  1. Een hoger doel. Het doel van een bedrijf bepaalt waarom het bestaat, hoe het naar de markt gaat, maar vooral ook de waarden die het nastreeft.
  2. CEO-activisme.
  3. Anno 2019 moet ook de CEO zichtbaar standpunt innemen over sociale- en milieukwesties. En deze naleven uiteraard.
  4. Influencers. Onder het oppervlakte van de samenleving hebben ‘gewone’ mensen buitengewone impact: de influencers! Afhankelijk van hoe je op ze overkomt, kunnen zij je bedrijf maken of breken.
  5. Cyberbeveiliging. Bedrijven als Facebook, Yahoo en Google gingen nogal de mist in met datalekken en privacykwesties. Goed om in de gaten te houden dus, het blijkt een groot reputatierisico.
  6. Fake news. Door fake nieuws zijn consumenten sceptischer en worden bedrijven minder vertrouwt. Het vergroot de moeilijkheidsgraad voor berichten om geloofwaardig door te breken.
  7. Employer of Choice. Young professionals beoordelen bedrijven niet meer op hun inkomsten, maar op wat ze doen om van de wereld een betere plek te maken. Alles wat je uitdraagt, draagt ook bij aan je profilering als werkgever.
  8. Lokaal vs. globaal. Het paradigma verschuift van globaal naar lokaal, het loont om aan te sluiten bij de lokale cultuur van je markt.
  9. Vrouwelijke empowerment. De #metoo-beweging heeft voorgoed zijn intrede gemaakt. Merken als Nike en Gillette hebben de stoute schoenen aangetrokken en via campagnes genderstereotypering aangepakt. Met wisselend succes. Dus denk goed na voor je hieraan begint.
  10. Millennials. Millennials vormen wereldwijd nu de grootste economische kans voor bedrijven. Door hun levensfase en potentieel van lange levensverwachting, zijn zij een kansrijke doelgroep voor zakelijk succes op lange termijn.
  11. Tweet Ranting. Een kleine hoeveelheid van tweet-ranters creëert het grootste deel van het polariserende geluid op de social media. Hierdoor lopen bedrijven het risico één tweet verwijderd te zijn van een crisis. Bedrijven moeten alert zijn op reputatierisico’s van sociale media.

Bron: Chief Marketer

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden