Reputatie financiële sector nog altijd beroerd

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Uit de jaarlijkse Update Vertrouwen Financiële Sector blijkt dat 43 procent van de mensen vertrouwen heeft in de financiële sector. Na het begin van de kredietcrisis tien jaar geleden was dit 44 procent. De financiële sector is het laatste decennium dus niet in staat gebleken haar reputatie op te vijzelen.

Transparantie in de sector

Sinds 2008 volgt Ronald Pont (FRWD) het vertrouwen in de financiële sector. In dat najaar bereikte de kredietcrisis z’n hoogtepunt met het omvallen van Lehman Brothers. Wereldwijd daalde het vertrouwen in de financiële sector. Sindsdien is er veel gebeurd om de sector transparanter te maken. Teksten over financiële producten zijn eenvoudiger geworden, er is striktere wet- en regelgeving gekomen en de bonuscultuur is aangepakt. Toch is de reputatie van financials nog altijd beroerd. De Update van 2019 geeft de sector vijf aanknopingspunten die het wantrouwen kunnen doorbreken:

  1. Maatschappelijk gezicht (CSR)
  2. Voice of credibility (CEO)
  3. Spotlight (Reputatie)
  4. Bring back the CMO (Marketing)
  5. Programma (Purpose)

Invloed van reputatie op aantrekken personeel

Een goede reputatie is om meerdere redenen belangrijk. Bijvoorbeeld omdat je op die manier makkelijker personeel aantrekt. Emeritus hoogleraar corporate communicatie Cees van Riel haalt vandaag in De Telegraaf onderzoek aan waaruit blijkt dat 84% van de mensen een baan zou accepteren bij een bedrijf met een betere reputatie.

Bron: Marketingfacts en De Telegraaf

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden