Shell: een stap vooruit, twee stappen terug
Sinds het aantreden van de nieuwe Shell-topman Wael Sawan, focust het bedrijf zich weer op het financiële rendement in plaats van maatschappelijke problemen. Zo sneed het bedrijf flink in het personeelsbestand, namen investeringen in groene energie af en werden journalisten monddood gemaakt. Kortom, Shell blijft ongeloofwaardig in haar duurzame communicatie.
Terugschroeven verduurzaming
Shell voelt de druk van concurrenten ExxonMobil en Chevron, die flink blijven investeren in olie en gas en daardoor een hogere omzet draaien. Daarom schrapt Shell vanaf volgend jaar 200 banen in hun Low Carbon Solutions – divisie. Dit is een divisie die zich inspant om de transport- en industriesector koolstofarm te maken. Ook de activiteiten gefocust op het ontwikkelen van waterstoftechnologie worden teruggeschroefd.
Gesloten persconferenties
Vanaf het derde kwartaal stopt Shell met persconferenties tijdens haar kwartaal- en jaarrapportages,net zoals ExxonMobil en Chevron. Journalisten krijgen hierdoor geen kans om vragen te stellen. Shell houdt op deze manier meer regie op informatie die zij wil delen, zonder direct kritische vragen te hoeven beantwoorden. Reputatieschade ligt op de loer. Door terug te gaan naar zendergedreven communicatie in plaats van interactie met de media te zoeken, groeit de kloof tussen de oliegigant en de consument.
Groen op socials
Op socials is er echter wel een hang naar groen. Uit onderzoek blijkt dat 81% van de posts op socials groen zijn, terwijl Shell tot wel 90% aan fossiele brandstoffen in haar portfolio heeft. Een woordvoerder gaf aan dat Shell consumenten wil laten weten welke duurzame technologieën ze ontwikkelt. Maar als het bedrijf met de komst van een nieuwe directeur de stappen richting duurzame energie meteen ongedaan maakt, is deze strategie niet heel geloofwaardig.
Bestaansrecht door reputatie
Welke acties Shell verder gaat nemen om de winst op te drijven, is nog onduidelijk. Eén ding blijft zeker: het bestaansrecht van een organisatie gaat verder dan winst. Shell doet nu een stap terug, maar het is nog niet te laat: een goede reputatie creëert bestaansrecht voor een organisatie. En reputatie is meetbaar en stuurbaar.
Meer weten over de factoren die reputatie beïnvloeden? De Reputatiemix van IVRM helpt je om als organisatie effectiever en proactief te sturen op je reputatie. Zo behoud jij de regie.