Taco Zimmerman, ‘AVROTROS moet weer een club worden’

basic1-114_user_man Stef Heutink

Taco Zimmerman werkt al zijn hele leven in de tv-wereld. Op zijn vijftiende startte hij bij Radio Veronica, hij werkte vele jaren als producent aan programma’s voor de NPO en sinds 1 maart is hij algemeen directeur van AVROTROS.

Kort na zijn aantreden vormde de situatie rond Joost Klein tijdens het Songfestival de vuurdoop in zijn nieuwe rol. We spreken Taco over de ontwikkelingen in de wereld van televisie gedurende zijn loopbaan en gaan daarbij de zwaardere onderwerpen niet uit de weg.

Bestaansrecht

Begin deze eeuw was de grote vraag hoe je je publiek nog bereikt in een zo versnipperd medialandschap. Met de opkomst van o.a. YouTube werd voorspeld dat vijftien jaar later niemand meer naar reguliere televisie zou kijken. Taco stelde toen dat twintig jaar later nog steeds 2 miljoen mensen naar het journaal zouden kijken. En hij kreeg gelijk. “Er is nog nooit een medium verdwenen met de opkomst van een nieuw medium,” zegt hij terecht. Tegelijkertijd kijken steeds minder mensen lineair naar televisie, en die lijn daalt snel.

Podcasts daarentegen hebben een grote vlucht gemaakt. “Dat kan te maken hebben met het feit dat mensen minder zitvlees lijken te hebben, Podcasts luister je gemakkelijk terwijl je iets anders aan het doen bent, zoals hardlopen, stofzuigen of autorijden.” Een afslag die het programma Zomergasten wellicht heeft gemist, dergelijke gesprekken lenen zich ook bij uitstek voor een podcast. Aan de andere kant is een programma als B&B vol liefde juist heel geschikt voor TV. Het is knap gemaakt, en het maakt niet uit of dat nou lineair of op Videoland wordt gekeken.

Stoppen met voetbal?

Het huidige politieke klimaat brengt grote uitdagingen met zich mee voor de publieke omroep, waar 10% van de begroting wegvalt door bezuinigingen. Dat zal ten koste gaan van de programmering, stelt Taco. “We kunnen niet eindeloos met de kaasschaaf in de weer blijven, maar zullen rigoureuze maatregelen moeten overwegen. Is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat het voetbal bij de publieke omroep blijft, terwijl een commerciële omroep dat net zo goed kan uitzenden? ” Van het nieuws vindt hij wel dat dit bij de NOS moet blijven. “Dat is een kerntaak van de publieke omroep.”

Dat verkiezingsdebatten nu op meerdere zenders te zien zijn, ziet Taco als een mooie ontwikkeling, waarbij iedere zender dit duidelijk op een eigen manier vormgeeft. Hij geeft daarbij aan dat het wel van belang is dat we niet in een Amerikaans model belanden, waarbij 2 grote netwerken over blijven die lijnrecht tegenover elkaar staan, zoals CNN (links) en FOX (rechts).

Werkgeverschap

We kunnen niet om de rol van de omroep als werkgever heen, gezien de vele incidenten in de tv-wereld van de afgelopen tijd. Bij tv was het gebruikelijk om met heel veel tijdelijke contracten te werken, wat onzekerheid opriep bij de medewerkers. Die keken vervolgens wel uit om kritiek te hebben, want dan hadden ze geen werk meer. Hoe zorg je nu voor een veiliger werkomgeving? Taco: ‘BOOS (overigens een YouTube programma, dat 11 miljoen keer werd bekeken) deed een verschrikkelijk boekje open. Het onderwerp staat erg hoog op de agenda in Hilversum. Ook moet 80% van alle tijdelijke contracten worden omgezet naar vaste aanstellingen. Maar we moeten ons ook goed realiseren dat dit echt een cultuurverandering is en dat het dus heel lang gaat duren. Van Rijn stelt in zijn rapport terecht: doe normaal!

Herkenbaarheid AVROTROS

Is de omroep wel voldoende herkenbaar? Taco stelt dat er hard wordt gewerkt aan verdere samenwerking binnen de NPO, het moet duidelijker en het kan pluriformer. “Wij staan voor cultuur, cultuur verbindt en dat is voor ons belangrijk in deze tijden van polarisatie. Die interne samenwerking krijgt binnen 6 maanden ook echt vorm, dus dat gaan we meemaken. Voor de AVROTROS geldt: er mag wat meer bravoure in. De start van Eva Jinek vroeg in de avond is daar een goed voorbeeld van.”

AVROTROS moet weer echt een club worden.

Suggesties voor Reputatie Inside?

Neem contact op

Stef Heutink

Creatief Directeur
0623440339

“Er mag wat meer bravoure in”

Taco Zimmerman, algemeen directeur AVROTROS
  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden