Wat je als blogger van Pokémon Go kunt leren

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Je kunt er niet meer omheen, Nederland is een hype rijker: overal kom je mensen tegen die op zoek zijn naar Pokémon. De hype heeft zich razendsnel verspreid. Wat kun je daarvan leren als blogger? Want zou het niet fantastisch zijn als jouw weblog zich net zo snel verspreid als de Pokémon hype? Daarom hier de belangrijkste marktetingles van Pokémon Go: iets verspreidt zich razendsnel als mensen het bij elkaar aanbevelen.

Deelknoppen zorgen niet automatisch voor delen

Ook jouw blog verspreidt zich snel als mensen het willen delen. Dat delen kan mondeling in je familie- of vriendenkring, maar dat kan ook online. Daarom krijg je van marketeers, businesscoaches en webbouwers altijd de tip om socialmediadeelknoppen op je site te zetten.

Dat is een goede tip. Maar helaas zorgen die knoppen er niet voor dat mensen jouw blog delen. Dat vergeet iedereen je altijd te vertellen. Maar de meeste mensen delen nooit iets online. Alleen als je een opvallend goed blog schrijft, maken mensen gebruik van je deelknoppen. En een belachelijk goed blog schrijven is best lastig.

De vraag van elke blogger: Hoe schrijf je een goed blog?

1. Geef zinvolle informatie in je blog
De meeste stukken op internet zijn eenheidsworst en herhalen informatie die je ook op duizend andere plekken kunt vinden. Als jouw content hetzelfde is, waarom zou iemand het dan delen?

2. Onderscheid je van anderen blogs
Deel nieuwe inzichten en ideeën. Geef jouw visie of deel je eigen ervaring. Kortom, herhaal niet, maar laat jezelf zien in een blog. Zoals Ruben Bunskoeke van 000.nl bijvoorbeeld. Hij blogt over zoekmachine-optimalisatie, maar dat onderwerp verbindt hij met alles wat hem interesseert: games, persoonlijke ontwikkeling, marketing en films.

3. Schrijf vlot, leesbaar en prettig
Hoe goed je informatie ook is en hoe goed je jezelf ook onderscheidt; een slechte tekst deelt niemand. Sterker nog, een slechte tekst lezen ze niet eens uit. Laat je wat dat betreft niks wijsmaken. Bloggen is moeilijk. Het kost veel tijd en het is niet voor iedereen geschikt. Als je bloggen serieus wilt toepassen als marketinginstrument, dan loont het de moeite om goed te leren schrijven.

4. Schrijf over actuele onderwerpen
Mensen lezen graag over populaire onderwerpen, zoals Pokémon Go. Dat sluit aan bij hun belevingswereld. Soms pikken zelfs verslaggevers je artikel op als je aanhaakt bij populaire onderwerpen. Maar kijk wel uit. Niet elk populair onderwerp is het waard om bij aan te haken. Het moet wel aansluiten op je doelgroep.

Dus je schrijft gewoon een absurd goed blog en dan gaat de rest vanzelf?

Was het maar waar. Een goed blog is helaas geen garantie dat mensen jouw blog delen. Het schrijven van een interessant artikel is slechts het begin. De wereldwijde informatieberg blijft groeien en maken zichtbaarheid en vindbaarheid steeds moeilijker. Aan onderscheidende content die je verbindt met je doelgroepen, worden daarom hoge eisen gesteld.

Succesfactoren voor doeltreffende content

Vier succesfactoren bepalen hoe doeltreffend je content is. Lees meer over deze succesfactoren in de IvRM whitepaper over contentstrategie.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden