De kracht van ethische integriteit: het selecteren van juiste sponsors

basic1-114_user_man Wouter aan de Stegge

In de wereld van sportsponsoring leggen ethische overwegingen het vaak af tegen financiële beloningen. Grote bedrijven, variërend van gokbedrijven tot fastfoodketens, bieden gigantische sponsorbedragen aan sportorganisaties, maar deze partnerschappen brengen dilemma’s met zich mee. Het is een spanningsveld waarin sportorganisaties keuzes moeten maken tussen het grote geld en ethische integriteit. 

Frank van den Wall Bake ziet dat sportorganisaties vaak het grote geld verkiezen boven ethische kwesties. “Het verbinden aan maatschappelijk onverantwoorde sponsors leidt tot imagoschade en een afname in vertrouwen en betrokkenheid van fans en potentiële sponsors.” Vooral voor kleine clubs is de afweging lastig, is sommige gevallen is het een letterlijk dilemma: Of financieel overleven of de ethisch verantwoorde weg.

FC Barcelona

Toch laat het voorbeeld van FC Barcelona zien dat een ethische benadering op lange termijn vruchten kan afwerpen. Tussen 2005 en 2011 droeg de club ‘Unicef’ op hun voetbalshirts en betaalde zelfs Unicef in plaats van andersom. Dit resulteerde in een onuitwisbare gunfactor. Het bewuste besluit om ethisch verantwoorde partnerschappen aan te gaan, zendt een krachtige boodschap uit naar de maatschappij en potentiële sponsors.

“Het verbinden aan maatschappelijk onverantwoorde sponsors leidt tot imagoschade en afname in vertrouwen en betrokkenheid van fans en potentiële sponsors.”

Frank van den Wall Bake

Mijd louche sponsors

Het maken van verantwoorde keuzes wat betreft sportsponsoring raakt de pijlers Maatschappelijke Relevantie en Leiderschap uit de Reputatiemix. Nu kunnen (sport)organisaties zich onderscheiden door juist niet in zee te gaan met louche sponsors. Wanneer een organisatie deze toekomstgerichte stap neemt, kan daar uitstekend over gecommuniceerd worden. Daarnaast is het een strategische keus in sommige Europese landen zijn sportpartnerschappen met gokbedrijven al verboden, het is een kwestie van tijd dat Nederland en de rest van Europa volgt.

Duurzame relaties

Op dit moment wegen de financiële beloningen een stuk zwaarder dan de ethische kwesties wanneer het gaat om sportsponsoring. Vanuit Reputatieoogpunt valt hier veel winst te behalen. Het verkiezen van ethische integriteit boven het grote geld kan op lange termijn niet alleen leiden tot een sterke reputatie, maar ook tot duurzame relaties met (potentiële) sponsors.

Direct aan de slag met sponsorfinding?

Neem contact op

Stef Heutink

Creatief Directeur
0623440339

Luister onze Sportcast over gokken en sponsoring

Over gokken, sponsors en de sport. In deze aflevering schuift naast Frank van den Wall Bake ook Maarten Halsema aan. Er is veel over het gokken en sportsponsoring te doen deze weken. Er zijn regels in de maak over maximale besteding per maand; de zichtbare reclame in de sport wordt aan banden gelegd. In 2025 mag het simpelweg niet meer. Intussen lopen er contracten met gokbedrijven bij alle(!) eredivisieclubs. En dat geld is natuurlijk van harte welkom.

 

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden