Verover net als Ajax de harten van je publiek

basic1-114_user_man Abdelilah Ouaali

Het voetbalseizoen loopt op zijn einde. De clubs die geen play-offs om Europees voetbal én promotie/degradatie op het programma hebben staan, genieten al van een voetballoze vakantie. Zo ook Ajax. Dat betekent even terugkijken op wat is geweest. De sportieve prestaties van Ajax zijn uiteraard het belangrijkst, maar daar is genoeg over gezegd en geschreven. Want naast het nastreven van sportieve ambities werkt Ajax ook continu aan de reputatie. Ieder bedrijf dat zich serieus bezighoudt met zijn reputatie is in staat om net als Ajax de harten te veroveren van zijn beoogde publiek.

Continu in gesprek met stakeholders

Ajax werd de afgelopen jaren niet zo bewonderd als afgelopen voetbalseizoen. De club had het imago van arrogant, maar daar is verandering in gekomen en dat komt niet alleen door de goede voetbalprestaties. Ajax is namelijk continu in gesprek met zijn stakeholders. Met op nummer één: de fans. De media-afdeling speelt een grote rol in het verhogen van de betrokkenheid. Door middel van content bereiken ze o.a. via social media een groot deel van de fans. De media-afdeling van Ajax staat bekend om de fantastische filmpjes die in aanloop naar de Champions League worden gedeeld. Behalve het afleveren van inspirerende content voelen ze ook heel goed aan wat er leeft bij het publiek.

Humor als wapen

Zo kreeg de media-afdeling de support van de twaalfde man door met een filmpje de komst van Kjell Scherpen aan te kondigen. Scherpen stak als klein jongetje zijn liefde voor Feyenoord en haat jegens Ajax niet onder stoelen of banken. De fanatieke fans van Ajax kregen daar lucht van en verzetten zich tegen de komst van de doelman van FC Emmen. Ajax haakte op een positieve en ludieke manier in op de geluiden die er speelden bij de harde kern. Ze lanceerden een video, waarin te zien is hoe de keeper in een klaslokaal zit, terwijl Edwin van der Sar en Marc Overmars -de directie van Ajax- hem strafregels laten schrijven: Ajax is de mooiste club van Nederland. Het filmpje ging viraal en werd zelfs door de traditionele media besproken. En de negatieve uitspraken van Scherpen? Die waren plotsklaps vergeten.

Oog voor de concurrent

Naast aandacht voor supporters heeft Ajax ook oog voor wat er speelt bij de concurrenten. Zonder de andere clubs immers geen mooie voetbalcompetitie. Zo nodigde Ajax de directies van alle clubs in de eredivisie uit om het duel Ajax tegen Tottenham Hotspur bij te wonen. De boodschap: “We moeten het in de Eredivisie met elkaar doen.” De competitie moest namelijk flink op de schop vanwege de goede Europese prestaties van Ajax, waar niet iedereen blij mee was. De uitnodiging werd door directies van clubs goed ontvangen en ze waren bijna allemaal aanwezig bij de wedstrijd. Het gemor over het verplaatsen van de competitieronde was bijna niet meer hoorbaar.

Investeren in reputatie loont

Alles bij Ajax staat in het teken van voetbal. Maar ze vergeten niet te investeren in de reputatie. Ze gaan het gesprek aan met hun belangrijkste stakeholders: medewerkers, aandeelhouders, Gemeente Amsterdam, KNVB en andere relaties. Via de media of achter de schermen. Zo werd het speelschema meerdere keren aangepast, mocht Ajax het eerste elftal huldigen op het Museumplein en werd er gehoor gegeven aan de wensen van de ‘medewerkers’ door Nouri centraal te stellen tijdens de huldiging. Conclusie: een goede reputatie en vertrouwen zijn niet langer (alleen) gebaseerd op prestaties, maar op de mate waarin een organisatie verbinding maakt met de externe én interne omgeving.

Sterk ook je reputatie onder je stakeholders

Je reputatie is tegenwoordig beter bestuurbaar dan ooit tevoren. Hoe? Dat lees je in onderstaand whitepaper.

Whitepaper reputatie

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden