Sportpartnership-onderzoek

Sponsoring van sport is een geweldige manier om een organisatie te promoten en impact te maken. Maar wat doet het met je reputatie? Het kwalificeren van een sportpartnerschap is niet eenvoudig. IVRM Sport meet geen mediawaarde of bereik, maar geeft inzichten in wat sportsponsoring doet met de reputatie van jouw organisatie. Om erachter te komen wat sponsoring oplevert, wil je meer inzichten hebben dan alleen in de waarde van sportsponsoring voor de bekendheid van je merk of organisatie.

Dit levert het op

Ons sportpartnershiponderzoek geeft je inzicht in wat de sponsoractiviteiten opleveren en wat het doet met de reputatie van jouw organisatie. Je weet wat het publiek en de in- en externe stakeholders van de sponsoring vinden en verwachten. Het onderzoek stelt je in staat om de sponsoractiviteiten te beoordelen in relatie tot de organisatiedoelstellingen. Met de uitkomsten heb je handvatten waarmee je de reputatie versterkt. Het onderzoek benoemt sterke punten, verbeterpunten, reputatiekansen en -risico’s. Ook beschik je over aanbevelingen en adviezen waarmee de organisatie gericht aan de slag kan. De uitkomsten zijn de basis voor de sportreputatiestrategie. Door het onderzoek periodiek te herhalen, stuur je tijdig bij en behoud je grip op de reputatie van jouw organisatie.

Zo doen we dat

Op basis van jarenlange ervaring met de ontwikkeling van reputatiewaarde en marktonderzoek heeft IVRM een unieke methode ontwikkeld. De IVRM Sport Reputatiemix. Wij kijken naar de sponsoractiviteiten aan de hand van onze Sport Reputatiemix. Dit model onderzoekt de vijf B’s: bewustzijn, beleving, betrokkenheid, bouwen en bestendigen.

  • Bewustzijn: veel sponsorstrategieën zijn gebaseerd op het verhogen van de naams- en propositiebekendheid. Aan de hand van mediawaarde en bereik concluderen we wat sponsoring oplevert en in welke mate mensen zich de betrokkenheid van de sponsor herinneren.
  • Beleving: voor degenen die op de hoogte zijn van de sponsoring: hoe ervaren zij dit? Is het een goede match? Zien ze de toegevoegde waarde van de sponsor?
  • Betrokkenheid: we vragen dieper uit dan alleen naar bewustzijn, zoals naar specifieke acties die stakeholders ondernemen na het zien van de sponsoring. Denk aan het meten van gedragsverandering (online onderzoek doen, aankoop doen, lid worden, et cetera).
  • Bouwen: op basis van het onderzoek en alle uitkomsten adviseren wij over de sportpartnershipstrategie. Deze vormt (voor meerdere jaren) het fundament onder de sponsoractivatie en draagt bij aan het versterken van de reputatie.
  • Bestendigen: alle sponsoractiviteiten moeten een duurzame bijdrage leveren aan de reputatie van de sponsor.

Maatwerk

In ons reputatieonderzoek vertalen wij de Sport Reputatiemix naar de specifieke context van jouw organisatie en sector. Op deze manier zijn onze aanbevelingen altijd op maat en direct bruikbaar. Kortom: concrete stuurinformatie en geen algemene inzichten of generieke adviezen. Wij voeren een unieke combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek uit om publieksbreed en per stakeholder diepgaand, inhoudelijk én cijfermatig inzicht te krijgen in wat sponsoring doet met de reputatie van jouw organisatie.

Nieuwsgierig wat een sportpartnership-onderzoek voor jouw organisatie kan betekenen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden