Vanavond gaat het EK Voetbal 2024 van start. De spanning hangt in de lucht. Traditiegetrouw speelt het gastland, is dit geval Duitsland, de openingswedstrijd. Die Mannschaft neemt het vanavond om 21:00 op tegen de Schotse nationale ploeg.

basic1-114_user_man Wouter aan de Stegge

Vanavond gaat het EK Voetbal 2024 van start. De spanning hangt in de lucht. Traditiegetrouw speelt het gastland, is dit geval Duitsland, de openingswedstrijd. Die Mannschaft neemt het vanavond om 21:00 op tegen de Schotse nationale ploeg.

Wij Nederlanders kijken natuurlijk vooral uit naar zondag, wanneer het Nederlands Elftal haar eerste wedstrijd speelt tegen Polen. Normaal gesproken zou de Oranjekoorts al flink zijn aangewakkerd door diverse supermarktcampagnes. Wie herinnert zich niet de vuvuzela’s en de wuppies die massaal uitgedeeld werden? Dit jaar lijken deze symbolen van voetbalgekte echter afwezig. De Albert Heijn en Lidl houden het bij voetbalplaatjes, bij de Coöp kan je met een volle spaarkaart een voetbal met korting kopen en buurtsuper Plus pakt tot nu toe het grootste uit. De Aldi, Spar en de Dirk van den Broek hebben zelf nog niks aan EK-campagne gelanceerd. Maar waarom eigenlijk?

De nieuwe norm: zo duurzaam mogelijk

De reden is simpel: duurzaamheid. Anno 2024 zijn bedrijven zich meer bewust dan ooit van hun ecologische voetafdruk. Het massaal produceren en uitdelen van plastic gadgets past niet meer in het huidige tijdsbeeld. Supermarkten en andere bedrijven worden door de consument nauwlettend in de gaten gehouden als het gaat om milieuvriendelijkheid. Niemand wil meer verantwoordelijk zijn voor onnodige vervuiling en haar reputatie op het spel zetten.

Jumbo’s tweede kans: de juichspencer

Een opvallend voorbeeld van deze duurzame EK-trend is de campagne van supermarktketen Jumbo. Tijdens het WK in Qatar in 2022 lanceerden zij een Oranje-campagne waar de juichspencer werd geïntroduceerd. De tv-commercial, waarin hossende bouwvakkers in juichspencers te zien waren, zorgde echter voor veel commotie. Veel Nederlanders vonden het ongepast, gezien de berichten over minstens 6500 arbeidsmigranten die omkwamen tijdens de bouw van de stadions in Qatar. Hoewel de campagne destijds op kritiek stuitte, liggen de meer dan 100.000 geproduceerde juichspencers nog altijd in de opslag. Dit jaar krijgt de juichspencer een tweede kans. Vanwege ‘duurzame’ overwegingen heeft Jumbo besloten deze spencers nieuw leven in te blazen tijdens het EK 2024 in Duitsland. Slim!

Op naar een duurzaam Oranjefeest

Terwijl wij ons klaarmaken voor de eerste wedstrijden en onze straten langzamerhand oranje kleuren, is het duidelijk dat de tijden veranderd zijn. De Oranjekoorts zal dit jaar misschien wat minder uitstoot met zich meebrengen, maar de Oranjekoorts gaat nog uitbreken. Stef Heutink gaf al eerder in Trouw aan dat na de (hopelijk) eerste gewonnen wedstrijd het oranjegevoel weer massaal gaat leven. Laten we daarom vol goede moed onze juichspencers uit de kast trekken!

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden