De populariteit van sport in onze samenleving neemt alleen maar toe. Het denken in andere termen dan marketing en sponsoring nauwelijks. Sport heeft een onwaarschijnlijk belangrijke, maatschappelijk relevante rol. Tijd om de zaak wat groter te bekijken: sport koppelen aan reputatie.

basic1-114_user_man Frank van den Wall Bake

De populariteit van sport in onze samenleving neemt alleen maar toe. Het denken in andere termen dan marketing en sponsoring nauwelijks. Sport heeft een onwaarschijnlijk belangrijke, maatschappelijk relevante rol. Tijd om de zaak wat groter te bekijken: sport koppelen aan reputatie.

Frank van den Wall Bake, één van Nederlands bekendste sportmarketeers en IVRM Reputatie lanceren samen IVRM Sport. Een uniek initiatief dat zich op zowel sport als sponsors richt. Het doel? Vormgeven van partnerships tussen sport en bedrijven die de reputatiewaarde van beiden verhogen. In deze aflevering van OnBrandScan laat Frank zijn licht schijnen: waarom? Het is tijd om kwalitatieve, maatschappelijke impact te maken. Tijd om de krachten te bundelen. De sponsor die de sport beter maakt, versterkt zijn reputatie.

Waarom?

Sport is emotie, verbinding en verbroedering. Het is geen bijzaak, maar hoofdzaak. Zeker in onze verdeelde samenleving is sport bij uitstek dé verbindende factor. Toch staat de reputatie van sport onder druk en dat is zonde. De sport beseft niet voldoende dat een sterke reputatie kan leiden tot partnerships die ze tot nu toe hebben laten liggen.

Bedrijven zien al wel langer wat voor aandeel sport heeft in de samenleving. Toch komen zij vaak niet verder dan een logootje plakken of een reclamebord plaatsen, parkeerkaarten erbij, borrel en ballen: klaar. Dat is jammer, want ondertussen is het bedrijfsleven naarstig op zoek naar onderscheidende vormen van communicatie. Naar mogelijkheden om hun maatschappelijke relevantie te tonen. Traditionele kanalen zijn uitgeput en vernieuwend ben je na een week al niet meer. Daarom pleit IVRM Sport voor echte partnerships. Verhoog de reputatiewaarde van de sport én van het sportsponsorship.

Kun je een voorbeeld geven van zo’n partnership?

Van den Wall Bake: “Hoe je het wendt of keert, Rabobank heeft een absolute bijdrage geleverd aan het beter maken van het wielrennen. Aegon heeft een bijdrage geleverd aan het schaatsen. Toen ik Aegon adviseerde, positioneerden zij zichzelf als de hoofdsponsor van de KNSB. De belangrijke nuance die we toen hebben aangebracht, is dat Aegon zich is gaan positioneren als sponsor van het schaatsen in plaats van als sponsor van de bond. Schaatsen roept warmte op in de huiskamer bij de sportconsument, de KNSB veel minder. Dit kleine verschil is cruciaal voor de reputatie van de onderneming die de schaatssport omarmde.”

Veel sporten kampen met reputatie issues, sponsors trekken zich vaak terug.

Van den Wall Bake: “Dat is de grootste fout die ze kunnen maken. En dat terwijl je zoveel hebt geïnvesteerd. Je bent sponsor for better and for worse. Als je je bij het minste of geringste terugtrekt, verspil je alle goodwill die je hebt opgebouwd. Inherent aan sport zijn emotie en passie. Dat heeft zijn mooie, maar ook zijn lelijke kanten. Daar moet je goed mee omgaan als sportorganisatie én als sponsor. Terugtrekken is de slechtste optie.”

Stevige partnerships dus?

Van den Wall Bake: “De sport leeft in luxe, maar moet meer beseffen dat reputatiedenken noodzaak is. Laten meedenken door- en luisteren naar sponsors vormt daarbij de basis. Zonder echter te vervallen in wie betaalt, bepaalt. De sport is het podium in een zaal vol met enthousiast publiek. Vervolgens dienen er op dat podium wel aansprekende “kunstjes” worden getoond. Doe je dat niet of niet voldoende, dan loopt de zaal snel leeg.”

Soundcloud
Spotify
ITunes

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden