Jeugd aan het bewegen krijgen is het belangrijkste maatschappelijke onderwerp waar sportsponsors zich op moeten richten (51%). Andere maatschappelijke onderwerpen waar sportsponsors volgens veel Nederlanders aandacht voor moeten hebben, zijn de mentale gezondheid van mensen (33%) en het verbinden van verschillende groepen in de samenleving (29%). Dit blijkt uit het onderzoek naar de beleving van sportsponsoring onder ruim 1000 Nederlanders. Het onderzoek is een initiatief van Frank van den Wall Bake, associate partner bij IVRM Sport, en uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau MarketResponse.

basic1-114_user_man Remon Vonk

Jeugd aan het bewegen krijgen is het belangrijkste maatschappelijke onderwerp waar sportsponsors zich op moeten richten (51%). Andere maatschappelijke onderwerpen waar sportsponsors volgens veel Nederlanders aandacht voor moeten hebben, zijn de mentale gezondheid van mensen (33%) en het verbinden van verschillende groepen in de samenleving (29%). Dit blijkt uit het onderzoek naar de beleving van sportsponsoring onder ruim 1000 Nederlanders. Het onderzoek is een initiatief van Frank van den Wall Bake, associate partner bij IVRM Sport, en uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau MarketResponse.

Maatschappelijke rol

Hoewel Nederlanders vinden dat er een maatschappelijke rol is weggelegd voor sponsors, vindt slechts 28% van de Nederlanders dat bedrijven sport ook daadwerkelijk sponsoren vanuit maatschappelijke motieven. De top drie redenen voor bedrijven om sport te sponsoren zijn volgens Nederlanders commercieel van aard, namelijk: naamsbekendheid/zichtbaarheid (67%), omzetverhoging (41%) en imagoverbetering (36%). Hoewel Nederlanders het maatschappelijke motief van sportsponsoring nog niet overduidelijk naar voren vinden komen, zegt 60% van de Nederlanders dat sportsponsoring een positieve invloed heeft op sport. Onder de jongere doelgroep (onder de 35 jaar) is dit zelfs 70%.

Van marketing naar reputatie

Maarten Halsema, directeur IVRM Sport: ‘Dit onderzoek laat zien dat sportsponsoring zeer waardevol wordt gevonden, maar dat sport onvoldoende wordt ingezet door sponsors om maatschappelijke impact te maken. Bij activatie staan vaak te nadrukkelijk de marketingdoelen centraal, terwijl sponsors ook de mogelijkheid hebben om de sport beter te maken én om een wezenlijke bijdrage te leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Sponsors die dat wel doen, genieten meer vertrouwen van het publiek en versterken hun reputatie.’

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden