Nederland ≠ fietsland

basic1-114_user_man Remon Vonk

Wielerminnend Nederland -en België- is in rep en roer sinds Wielerflits de mogelijke fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step onthulde. Inmiddels is bekend dat Amazon de komende jaren de fusieploeg gaat sponsoren. Waar zijn de grote Nederlandse organisaties die de meest succesvolle wielerploeg ter wereld willen ondersteunen? De fusie is een noodgreep, omdat geen vaderlandse sponsor de komende jaren supermarktketen Jumbo wil vervangen. Daarmee gaat Nederlandse -en ook Belgische- wielerhistorie verloren. We fietsen veel, maar zijn officieel geen fietsland meer.

Historie

Team Jumbo-Visma heeft met zijn voorgangers een rijke historie. Het begon ooit toen Jan Raas een eigen ploeg onder de naam Kwantum Hallen-Yoko (1984-1986) oprichtte. In de jaren daarna was het een komen en gaan van hoofdsponsors, waaronder het alcoholvrije biermerk Buckler. In 1996 werd de ploeg omgedoopt tot De Rabobank wielerploeg. De ploeg had veel succes, maar kende tijdens de Tour de France van 2007 zijn dieptepunt. Rabobank haalde geletruidrager Michael Rasmussen uit de Tour de France vanwege vermeend dopinggebruik. Hij had gelogen over zijn whereabouts. Na Rabobank kreeg de ploeg de namen Blanco, Belkin en Team LottoNL-Jumbo. Het waren zware tijden. Niemand wilde worden geassocieerd met valsspelen (dopinggebruik) en sportief succes bleef uit. Sinds 2019 heet de ploeg Team Jumbo-Visma. Inmiddels is de ploeg uitgegroeid tot de meest succesvolle wielerploeg ter wereld.

Succes

Dit jaar heeft Team Jumbo-Visma alle drie de grote wielerrondes gewonnen; de Giro d’Italia met Primož Roglič, de Tour de France met Jonas Vingegaard en de Vuelta a España met Sepp Kuss, waar Vingegaard en Roglič en passant het podium complementeerden. Ook in de kleinere ronden heeft de ploeg huisgehouden, zoals in het Critérium du Dauphiné en in Tirreno-Adriatico. Het voorjaar was ook al een succes met winst in o.a. Omloop Het Nieuwsblad, Kuurne – Bruxelles – Kuurne en E3 Saxo Classic. Alleen een monument ontbreekt nog op de imposante erelijst van Team Jumbo-Visma. Hoe kan het dan toch dat deze succesvolle Nederlandse ploeg moeite heeft met het vinden van een sponsor?

Grote geld

Jumbo Supermarkten stopt na 2024 als sponsor, maar is bereid om eerder te stoppen als hoofdsponsor. Team Jumbo-Visma heeft dus de tijd om op zoek te gaan naar een nieuwe hoofdsponsor. Deze dacht de ploeg te hebben gevonden in NEOM City in Saoedi-Arabië. Echter, de overige sponsors zagen het niet zitten om betrokken te worden bij sportswashing, waar landen uit het Midden-Oosten al jaren op inzetten. Ploegen als Bahrain Victorious, Team Jayco-AlUla en met name UAE Team Emirates pompen miljoenen oliedollars in de wielersport. Ploegen als Team Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step moeten opboksen tegen dat grote geld. Klaarblijkelijk zien deze twee ploegen geen andere uitweg dan samen verder te gaan. Luidt dit het failliet van de wielersport in? Als er geen grote Nederlandse (en voor Soudal Quick-Step Vlaamse) sponsor is te vinden die op het succes van de wielerploeg wil kapitaliseren, heeft de professionele wielersport dan nog bestaansrecht?

Instappen

Het wordt hoog tijd dat een grote Nederlandse organisatie instapt in de wielersport. Niet alleen om de sport te redden van haar mogelijke ondergang of om de Nederlandse wielerhistorie veilig te stellen, maar met name om de maatschappelijke waarde van fietsen onder de aandacht te blijven brengen bij het grote publiek. De overheid voerde eerder dit jaar een campagne om werknemers uit de auto en óp de fiets te krijgen. Want beter voor het milieu én beter voor de gezondheid. Het moment is dus daar om in te stappen in de wielersport. Door de unieke waarden en de kansen van sport te benutten, vergroot de sponsor zijn maatschappelijke impact, is sport dienstbaar aan het verhogen van de reputatiewaarde van de sponsor en draagt de sponsor bij aan het welzijn van de samenleving. Kortom: redenen genoeg om nu contact op te nemen met Team Jumbo-Visma.

ANWB

Ondanks de populariteit van wielrennen worden de kansen die de sport biedt niet benut. Te vaak wordt alleen gekeken naar kwantitatieve doelen, zoals bereik en naamsbekendheid. Er is weinig aandacht voor de maatschappelijke meerwaarde van sport. En het is juist die waarde die de reputatie van de sponsor versterkt en ervoor zorgt dat diens organisatiedoelen worden behaald. Het is voor een organisatie als de Algemene Nederlandsche Wielrijders Bond (ANWB) heel logisch om in wielrennen te stappen. De ANWB heeft vijf miljoen leden. Daarmee is de organisatie de grootste vereniging van Nederland. De impact die de ANWB kan maken door enerzijds op topsportniveau de beste Nederlandse wielerploeg te steunen en anderzijds op breedtesportniveau bijvoorbeeld lokaal Dikke Banden Races (wielerwedstrijden voor kinderen) te organiseren, is gigantisch. De sport wint, de maatschappij profiteert en de reputatiewaarde van de ANWB neemt toe. Het sportpartnership past bovendien goed bij de maatschappelijke projecten van de ANWB. Kortom: grijp die kans en maak van Nederland weer een fietsland.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden