Vandaag te gast in onze podcast: sportschrijver, tv-maker, sportstrateeg, communicatiespecialist en vooral sportliefhebber: Jaap Stalenburg. Samen met vaste gast Frank van den Wall Bake hebben we het in deze aflevering over de meerwaarde en risico’s van sportsponsoring.

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Vandaag te gast in onze podcast: sportschrijver, tv-maker, sportstrateeg, communicatiespecialist en vooral sportliefhebber: Jaap Stalenburg. Samen met vaste gast Frank van den Wall Bake hebben we het in deze aflevering over de meerwaarde en risico’s van sportsponsoring.

El Ghazi

Jaap stelt dat bedrijven die sportclubs sponsoren vaak bang zijn om reputatieschade op te lopen. FSV Mainz ondervond dit. Financieel is Mainz grotendeels afhankelijk van het bedrijfsleven in en rondom Mainz. Grote sponsors als Lotto, eToro en MEWA brengen veel geld in het laatje bij de voetbalclub. Deze sponsors vonden de pro-Palestijnse uitspraken van Mainz speler Anwar El Ghazi op X botsen met hun normen en waarden. Ze klopten aan bij Mainz en de club zette El Ghazi buiten de selectie. Een voorbeeld van de invloed van sponsors binnen sport. Is het eigenlijk wenselijk dat zij zich met dit soort zaken bemoeien?

Jumbo, Lidl & Red Bull

Jaap en Frank zien dat Jumbo zich terugtrekt uit de wereldwijde sportsponsoring, de ambitie van Jumbo buiten Nederland verkleint en Jumbo focust zich meer op nationale sport. Investeren in gezonde voeding en prijsverlaging (graaitax) neemt de overhand. Kortom, het maatschappelijke verhaal wordt steeds belangrijker. De Duitse supermarktketen Lidl gaat verder waar Jumbo is gestopt en investeert groots. Over vijf jaar wil Lidl namelijk de beste wielerploeg ter de wereld hebben. En dan Wout van Aert, gaat hij volgend jaar naar Red Bull? Het energiedrankje zit zoals altijd niet stil. Alle drie de heren zijn het erover eens dat Red Bull een revolutie in de wielersport zal ontketenen.

Gepruts

De sport heeft mensen met lef nodig, niet de brave volgers. Sport is niet voor bange mensen, en behoeft een gedurfd advies waardoor de sport zich ontwikkelt. Dat is natuurlijk koren op onze IVRM-molen. Wat krijg je van slecht advies? Kijk naar de campagne van Jumping Amsterdam, waarin we een onduidelijk situatie zien in een peperdure advertentie; een paard dat in een tram geduwd wordt. Geen idee waarom overigens, blijkbaar het handboek voor reclame hoofdstuk 1 tot en met 5 niet gelezen.

Tenslotte: Nike en Woods

Over Korfbal, Amerika, Nike en het gedrag van Tiger Woods. Dirk-Jan van Hameren (CMO Nike) komt ter sprake. Dat is toch het type marketeer waar de sport het meest bij gebaat is. Met lef en bravoure verdient hij de credits, heeft hij al veel bereikt in de sport en is hij zich goed bewust van de reputatie van een merk als Nike. Genoeg om over te praten dus!

Spotify
ITunes
Soundcloud

 

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden