4 stappen om jouw organisatie te beschermen tegen een ‘fake news-tsunami’

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Social media worden overspoeld door een golf van onjuiste informatie. Volgens Amerikaans onderzoek van M.I.T. wordt onjuiste informatie 70% vaker gedeeld op Twitter dan nieuws dat wél waarheidsgetrouw is. Hetzelfde verontrustende fenomeen doet zich voor op andere sociale mediaplatforms, waaronder Facebook.

Verspreiding van fake news vervuilt online zoekopdrachten en kan verstrekkende gevolgen hebben voor de reputatie van organisaties en personen. Hieronder vind je vier proactieve stappen die je kan nemen om jouw organisatie hier op voorhand tegen te beschermen.

Weet wat er over je wordt gezegd en geschreven

Het uitbannen van fake news voordat het viral gaat, vereist vroegtijdige signalering en snelle reactie. Je kunt hierop anticiperen door voortdurend alle relevante on- en offline media te monitoren. Op de naam van de organisatie, op de namen van sleutelpersonen en op voor de organisatie relevante thema’s en issues.

Ken de feiten

Bereid factsheets voor over alle mogelijke geruchten en issues die kunnen circuleren over je organisatie en zet ze in een Q&A. Hierdoor kun je snel en adequaat reageren op sociale media en andere online kanalen.

Bereid een crisiscommunicatieplan voor

Doe dit per potentieel gerucht, dit maak de juiste en tijdige actie(s) mogelijk.

Maak gebruik van bondgenoten en fans

Dit kan gaan om werknemers, klanten, leveranciers, partners, beïnvloeders, enzovoort. Zet hen in als endorser. Wanneer zij onjuiste informatie ontkrachten, wordt dit vaak als meer betrouwbaar gezien dan wanneer alleen vertegenwoordigers van de organisatie die onder vuur ligt dit doen.

Bron: PR Daily

Benieuwd hoe je de reputatie van jouw organisatie verder kan beschermen en versterken? Download dan ons whitepaper ‘Voorkom reputatieschade met juiste aanpak crisiscommunicatie’ of neem direct contact op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden