5 manieren om de brug te slaan naar je kernboodschap

Een mediaoptreden is dé kans om in één klap een grote groep mensen te bereiken. Dan wil je zelf de regie houden op het gesprek zodat je jouw kernboodschap goed overbrengt.

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Een mediaoptreden is dé kans om in één klap een grote groep mensen te bereiken. Dan wil je zelf de regie houden op het gesprek zodat je jouw kernboodschap goed overbrengt.

Hoe voorkom je dat de interviewer het gesprek leidt en jij hem volgt, terwijl je die kant niet op wil? Het antwoord hierop heet bridging.

Bridging

Wat is bridging? Het is een techniek waarmee je een brug slaat tussen de vraag van de journalist naar de boodschap die jij graag verkondigt. Het is een onmisbare techniek voor iedere woordvoerder.

Tips om bridging toe te passen

Benieuwd geworden hoe bridging in de praktijk werkt? Wil je het zelf ook een keer inzetten? Lees dan onderstaande tips hoe je deze techniek in verschillende interviewsituaties kunt toepassen.

1. Laat de journalist niet jouw reisleider zijn

Veel geïnterviewden volgen de journalist klakkeloos en stoppen bij de bestemmingen die de journalist belangrijk vindt. Dat is prima als je steeds aankomt bij de bestemmingen waar jij ook graag wil zijn. Maar wat als de journalist belangrijke punten overslaat, waardoor je nooit op je eindbestemming aankomt?

Voorbeeld

Ervaren woordvoerders wachten niet op de gewenste vragen van de journalist, maar gebruiken zelf iedere vraag om hun boodschap met het publiek te delen. Stel je voor: je wordt geïnterviewd over een kunstproject voor de gemeenschap. Je wil drie belangrijke punten maken: het is betaalbaar, toegankelijk en voor alle leeftijden.

Journalist: “Kun je eerst eens vertellen hoe je bent begonnen in de kunst?”

Je antwoord: “Ik begon te tekenen toen ik drie jaar was en schilderde toen ik zes was. Dat is allemaal te danken aan de kunstlessen die werden aangeboden in de stad waar ik ben opgegroeid.”

Jouw brug: “Dat is één van de redenen waarom ik dit programma heb gelanceerd.”

Die brengt je aan de andere kant, bij je kernboodschap: “Ik wil de gemeenschap dezelfde betaalbare en toegankelijke kansen bieden die ik als kind heb gehad. Niet iedereen wordt een kunstenaar. Wel moet iedereen de mogelijkheid hebben om kunst te ontdekken.”

2. Laat je niet van de wijs brengen door een off-topic vraag

Houd er rekening mee dat de journalist tijdens een interview van het gebaande pad kan afwijken en een vraag stelt over een (gevoelig) onderwerp waar jij het liever niet over hebt.

Voorbeeld

Stel: je vertegenwoordigt een non-profitorganisatie die een bepaald natuurgebied wil beschermen. Er is lokale bezorgdheid dat deze bescherming prioriteit krijgt ten opzichte van de behoeften van de omwonenden.

Journalist: “Hoe gaan jullie om met de onvermijdelijke weerstand vanuit omwonenden wanneer jullie dit natuurgebied gaan beschermen?”

Je antwoord: “Daarvan hoeft absoluut geen sprake te zijn.”

Jouw brug: “Wat ik hoop dat de omwonenden in gedachten houden, is dat …”

Je kernboodschap: “…de bescherming van dit natuurgebied juist zorgt voor een gezonde en mooiere leefomgeving met meer milieuvriendelijke recreatieve mogelijkheden.”

3. Laat je niet verleiden tot speculeren

De speculatieve vraag is glad ijs voor iedere woordvoerder. Speculeren kan lelijk uitpakken wanneer een reactie onjuist blijkt te zijn of in strijd is met de kernboodschappen van de organisatie.

Voorbeeld

Een CEO van een technologiebedrijf lanceert een nieuwe versie van een product. De journalist wil dat hij iets zegt over de reactie van het publiek. Hij kan en wil hier echter geen uitspraken over doen.

Journalist: “Denk je dat deze nieuwe versie de bestseller in zijn categorie wordt?”

Je antwoord: “Het staat buiten kijf dat mensen enthousiast zullen zijn over dit product.”

Brug: “We hebben dit namelijk teruggekregen van onze testpanels, die enthousiast hebben gereageerd op de verbeteringen die zijn aangebracht in de vorige versie.”

Je kernboodschap: “We zijn dus optimistisch dat consumenten deze nieuwste versie omarmen. Vooral wanneer ze de waarde van dit vernieuwde product zien en de eerste de beste kans grijpen om de nieuwste versie te gebruiken.”

4. Corrigeer een valse start

Wanneer een journalist al dan niet bewust onjuiste feiten of aannames verwerkt in de vraagstelling, is het van belang deze altijd meteen te corrigeren. De kunst is om dit op zo’n manier te doen dat het niet defensief overkomt.

Voorbeeld

Journalist: “De lage scores van studenten voor het examen tonen aan dat de voorbereiding van het examen door de docenten tekort schoot. Hoe passen uw docenten hun aanpak voor het examen van volgend jaar aan?”

Je antwoord: “Het is niet juist dat de examenvoorbereiding heeft geleid tot deze resultaten.”

Jouw brug: “Wat ons onderzoek namelijk aantoont, is dat…”

Je kernboodschap: “…het format van dit examen totaal anders was dan vorige versies. Andere scholen rapporteren ook lagere scores als gevolg van die veranderingen, niet vanwege de voorbereiding. We hebben onze aanpak voor volgend jaar al aangepast.”

5. Voorkom een defensieve reactie op een confronterende vraag

Wanneer woordvoerders defensief worden en blijven hangen in die houding, komt dit negatief over op het publiek. Hierdoor mis je als woordvoerder de kans om je boodschap over te brengen.

Iedere confronterende vraag biedt een kans om je als woordvoerder en organisatie authentiek neer te zetten. Neem dit voorbeeld waarin de interviewer een wethouder uitdaagt over de besteding van belastinggeld.

Voorbeeld

Journalist: “Hoe rechtvaardigt u een ​​uitgave van € 5.000 aan belastinggeld voor ‘feestartikelen’? Moet dat geld niet worden besteed aan maatschappelijk relevante programma’s en diensten?”

Je antwoord: “Dit is juist een goede besteding van het belastinggeld.”

Jouw brug: “Met deze uitgave ondersteunen we verschillende jeugdprogramma’s voor risicogroepen.”

Je kernboodschap: “In de context van het totale beschikbare budget is deze investering een schijntje, zeker als je ziet wat het oplevert.”

Voor alle duidelijkheid: bridging is niet bedoeld als hulpmiddel om moeilijke vragen te omzeilen. Het is een manier om weg te komen of te blijven van lastige interviewsituaties en de brug te slaan naar jouw kernboodschap aan je doelgroepen. Doe er dus je voordeel mee en bewaar deze waardevolle techniek in je achterzak!

Bron: PR Daily

Meer weten over woordvoering?

Lees dan ook deze blog: 6 manieren om een authentieke woordvoerder te zijn. Wil je graag wat praktisch advies en deze tips echt trainen? Neem dan contact met ons op en ontdek de mogelijkheden voor een mediatraining!

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden