6 tips voor een goede online reputatie

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Hoe stel je social media optimaal in dienst van de waardering van je bedrijf? En wat zijn de online etiquettes die iedereen daarbij zou moeten omarmen?

Lees hieronder zes tips voor een uitstekende online reputatie.

 

  1. Richt je op je doelgroep
    Het is onmogelijk om voor elk sociaal medium een pro-actief beleid te voeren. Als vooral facebook interessant is voor je doelgroep, richt je dan daarop.
  2. Blijf alert
    Desondanks is het belangrijk om op zoveel mogelijk plekken een account te beheren, zodat er gemonitord kan worden op berichten over je bedrijf. Een emotionele of onverschillige emotie kan een flinke, negatieve impact hebben. Wees dus snel, maar ook inhoudelijk en positief.
  3. Reageer altijd (behalve als…)
    Zorg dat je altijd reageert op iemand met een klacht of vraag. Maar: wanneer iemand, zoals een concurrent, ongegronde kritiek uit, dan is het beter om toch niet te reageren. Aandacht geven werkt alleen maar averechts. Ga ook niet in op de mening van een blogger. Smaken verschillen nu eenmaal.
  4. Reageer altijd online
    Soms is een vraag zo ingewikkeld, dat het niet bevorderlijk is om online een reactie te geven. Bel ze echter niet meteen op, maar vraag eerst online om telefonisch contact op te nemen. Klanten kunnen zich geïntimideerd voelen en de buitenwereld ziet niet dat je hebt gereageerd.
  5. Wees geen spammer maar een autoriteit
    Mensen zien sites als Facebook of Twitter als niet-commerciële plek, en waarderen het dan ook niet wanneer hun tijdlijn verwordt tot een reclamezuil. Men waardeert het daarentegen meer als bedrijven hun expertise tonen, en deskundige adviezen geven aan consumenten met een vraag.
  6. Los het probleem offline op
    Wie offline zijn zaakjes niet op orde heeft, die vecht online tegen de bierkaai. Via SEO-optimalisatie valt zeker nog de nodige negatieve publiciteit uit de hoogste ranken van zoekmachines weg te halen, maar de boemerang blijft terugkomen wanneer uw product of dienst simpelweg niet voldoet.

Wil je meer weten over reputatie? Download hier ons whitepaper of neem contact met ons op

Bron: Sprout

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden