Amerikaanse bazen laten aandeelhoudersprincipe vallen

basic1-114_user_man Berlinda Harkink

De ceo’s van 181 van de grootste bedrijven in de VS hebben de officiële definitie van het doel van het bedrijfsleven veranderd: van het maximaliseren van de aandeelhouderswaarde naar het verbeteren van onze samenleving.

20 augustus 2019 – Hun bedrijven moeten zich in hun beleid dus niet meer primair laten leiden door het aandeelhoudersbelang, maar evenzeer door het belang van medewerkers, klanten en de omgeving waarin ze actief zijn. De ceo’s hebben dit in een gisteren verschenen verklaring namens de Business Roundtable kenbaar gemaakt. Onder hen bevinden zich de bazen van Amazon, Apple, JPMorgan, Goldman Sachs, Procter&Gamble en Coca-Cola. De leden van de Business Roundtable zijn samen verantwoordelijk voor een jaaromzet van zo’n 7000 miljard dollar.

Gapende kloof tussen arm en rijk

Deze radicale verandering van het mantra van het Amerikaanse bedrijfsleven komt na het decennialang volgen van de filosofie van Nobelprijswinnaar en econoom Milton Friedman. Die stelde in 1970 dat de sociale verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven is om haar winst te verhogen. De verandering volgt op toenemende publieke en politieke verontwaardiging over de gapende kloof tussen arm en rijk in de VS en in de hele wereld.

Langetermijnsucces

In plaats van zich uitsluitend te concentreren op aandeelhoudersrendement hebben de ondernemers nu toegezegd ‘hun bedrijven te leiden ten voordele van alle belanghebbenden – klanten, werknemers, leveranciers, gemeenschappen en aandeelhouders’. Waardecreatie op de langere termijn dus, als voorwaarde voor langetermijnsucces.

Grote stap

Het is een grote stap om van het Angelsaksische naar het Rijnlandse model te gaan, zeker in de Amerikaanse context. De verklaring van de ceo’s dwingt dan ook respect af. De komende tijd zal uitwijzen of de woorden ook in daden worden omgezet. Maar het feit dat deze stap is gezet, stemt hoopvol.

Stakeholdermanagement

Om de belangen van alle stakeholders te laten meewegen in het beleid van je organisatie is stakeholdermanagement onmisbaar. Wil je hier meer over weten? Een reputatieonderzoek is een goed begin. Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te ontdekken.

Bronnen: The Guardian en De Telegraaf

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden