Belgische abdij groeit dankzij communicatie

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Welke boodschap kerken ook prediken, hun communicatie houdt de leegloop niet tegen. Behalve in de abdij van Westmalle, want daar zit het aantal monniken weer in de lift. Dit dankzij communicatie nieuwe stijl die de Belgische abdij beproefde.

Mannen die naar het leven verlangen

De Westmaller Trappisten hadden een uitnodiging opgesteld voor een weekendje abdij. De oproep was speciaal gericht aan alleenstaande mannen. De abdij zelf omschreef hen als ‘mannen die naar het leven verlangen’. Ze konden meedraaien met bidden, mediteren, handenarbeid en de Bijbel lezen. De toeloop was zo massaal, dat de abdij een selectie moest toepassen.

Communicatie opschroeven

Zeventien mannen tussen de 18 en 65 jaar liepen uiteindelijk twee dagen mee. De oogst: de aanmelding van drie nieuwe monniken, allemaal veertigplussers. Ze zijn al in het pak gehesen, maar worden nog afgeschermd voor de buitenwereld. Volgend jaar wil de abdij de communicatie nog verder opschroeven. Ze willen namelijk ook jongere monniken.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden