Clickbait belofte inlossen: 7 tips

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Clickbait koppen garanderen een hoge klikratio (hier vind je enkele voorbeelden). Maar ook veel irritatie als de achterliggende blogpost bagger is.

17 oktober 2018 – Zeven tips om gewekte verwachtingen na een clickbait titel waar te maken.

1. Maak je onderwerp aansprekend

Actueel en relevant is niet meer genoeg, je moet ook verrassen. Schrijf je over de ‘verontrustend warme oktobermaand’ (gaap) of over ‘klimmende klimaatpaniek in oktober’.

2. Steek gelijk van wal

Veel blogposts hebben weinig te melden. Bewijs het tegendeel en maak meteen je punt. De lezer eist dit na de gewekte verwachtingen.

3. Kort en bondig

Omslachtig gepraat stoot af. Zeg in een of twee regels wat je punt is. Een uitleg van meer dan twee regels is al te veel. Gebruik heldere woorden, schrijf compact en vermijd stoffige termen.

4. Verleg de horizon

Open voortdurend nieuwe gezichtspunten. Die maken dat je verhaal blijft verrassen. Hiermee houd je je lezer aan de haak.

5. Koester de logica

Zorg dat elke nieuwe zin logisch aansluit op de voorgaande. Anders word je de spreekwoordelijke kip zonder kop. Een logisch verhaal daarentegen wordt vaak gedeeld.

6. Blijf informeren

Geef steeds nieuwe informatie die de lezer boeiend vindt. Dit bepaalt jouw overtuigingskracht. Zonder solide informatie zijn er alleen maar holle woorden. Dat pikt niemand.

7. Goede afronding

Wat geef je de lezer mee? Een oplossing, een vraag, een doorverwijzing: het kan allemaal. Zorg dat het klopt met de gewekte verwachting en met je onderwerp. Dan laat jij de indruk achter die je wilde maken.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden