Commercial doet de reputatiedas om van Dolce & Gabbana

basic1-114_user_man Lana Driest

Zo pak je de handschoen weer op na een crisis

Van geliefd naar gehaat in no-time. Het modehuis Dolce & Gabbana maakte het van kwaad tot erger in China. Daar wordt een commercial van Dolce & Gabbana veroordeeld waarin een Aziatisch model Italiaanse gerechten probeert te eten met stokjes. Het wordt door tout China gezien als racistisch en smakeloos. Bekende en onbekende Chinezen uiten hun ongenoegen, de ophef is niet gering. De reputatie van Dolce & Gabbana lijdt er ernstig onder.

Download whitepaper crisiscommunicatie

Zowel webwinkels als fysieke winkels halen producten van het Italiaanse modehuis massaal uit de schappen. Op Instagram worden filmpjes gedeeld waarin D&G tassen uit de winkels worden gehaald en in een grote kartonnen dozen verdwijnen. Beroemdheden roepen massaal op om de geplande show van Dolce & Gabbana te boycotten. Door alle ophef is de show in Shanghai inmiddels gecanceld.

Reputatieschade

Niet alleen de campagne heeft de reputatie van Dolce & Gabbana aangetast, ook ging een screenshot van een Instagram-gesprek van ontwerper Stefano Gabbana de wereld over, waarin stond dat hij niet begrijpt waarom Chinezen zich gediscrimineerd voelen door de commercial. Ook laat hij zich neerbuigend uit over Chinezen. Dit maakt de reputatieramp alleen maar erger. In Azië is respect een groot goed, een uitglijder als deze wordt niet makkelijk vergeven en al helemaal niet vergeten.

Geloofwaardigheid

Het modehuis heeft het juiste antwoord nog niet gevonden voor het herstel van het geschonden vertrouwen. Stefano Gabbana heeft laten weten dat zijn Instagramaccount is gehackt en dat dit gesprek helemaal niet heeft plaatsgevonden. Het klinkt als een slap excuus van Gabbana dat zijn account is gehackt. Chinezen reageren ook vol ongeloof en roepen op tot een boycot van het merk. ‘Ik hou van China en de Chinese cultuur’ probeerde Stefano Gabbana nog. Maar het kwaad is al geschied. ‘Je houdt niet van China, maar van het geld’, schreef het Chinees-Franse model Estelle Chen op haar Instagramaccount. Het modehuis heeft excuses gemaakt voor de ophef die is ontstaan.

Wonden likken

Dolce & Gabbana had beter met een statement kunnen komen over de inhoud van de commercial, ze zijn de regie over hun boodschap volledig kwijt. Alles wat ze er op dit moment over zeggen gooit nog meer olie op het vuur. Dolce & Gabbana moet hergroeperen en de rust terugbrengen. Als de grootse emotie wegebt kunnen ze de Chinese markt met zijden handschoenen proberen op te pakken.

Weten hoe je in tijden van crisis communiceert? Wij helpen jou daar graag bij. Neem direct contact op of download ons whitepaper ‘Voorkom reputatieschade met  juiste aanpak crisiscommunicatie’.

Download whitepaper crisiscommunicatie

Bekijk de commercial van Dolce & Gabbana waarover ophef ontstond.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden