Commerciële nieuwsmedia pleiten voor level playing field
De nieuwe regering moet meer maatregelen nemen om oneerlijke concurrentie tussen nieuwsmedia tegen te gaan. Traditionele nieuwsmedia -zoals De Telegraaf, Nu.nl en RTL Nieuws- voelen door verregaande digitalisering de hete adem van ‘online copycats’ in hun nek. Maar ook publieke omroepen manifesteren zich steeds meer via internet en mobiele apps, wat hen eveneens tot een geduchte concurrent maakt.
8 mei 2017 – Dit stelt Frits Campagne van NDP Nieuwsmedia, de organisatie die de belangen vertegenwoordigt van verschillende commerciële nieuwsmedia. ‘Ik vind het Duitse voorbeeld heel mooi’, zegt Campagne. ‘Diensten van de publieke omroep mogen daar niet lijken op die van commerciële nieuwsbedrijven. Laten we afspreken dat de publieke omroep alleen dat doet waar een leemte in de markt zit.’
Generieke maatregelen
Naast het creëren van een gelijker speelveld moeten er generieke maatregelen worden ingezet om de bedrijfstak vitaal te houden. De Europese Commissie bepaalde al dat het hoge btw-tarief voor online-uitgaven gelijk mag worden getrokken met het lage 6%-tarief voor print. ‘Het duurt lang voordat dit geregeld is’, aldus Campagne. ‘Maar het is belangrijk dat het nieuwe kabinet dit voor elkaar krijgt.’
Bron: Het FD