Een soundbite is een opvallend citaat of melding, gewoonlijk kort en krachtig, dat gemakkelijk te onthouden is en de kern van een boodschap belicht. Het wordt vaak gebruikt in mediaoptredens om de boodschap te versterken.

basic1-114_user_man Abdelilah Ouaali

Een soundbite is een opvallend citaat of melding, gewoonlijk kort en krachtig, dat gemakkelijk te onthouden is en de kern van een boodschap belicht. Het wordt vaak gebruikt in mediaoptredens om de boodschap te versterken.

Het belang van buitenspelen

Deze week hoorde ik op de radio de soundbite “we spelen met de gezondheid van onze kinderen”, van Pauline van der Loo, waarnemend directeur-bestuurder bij Jantje Beton. De soundbite is zo enorm krachtig: het illustreert de urgentie van het bevorderen van buitenspelen. Jantje Beton zet zich samen met kinderen in voor meer en uitdagender speelruimte en meer speelkansen. Kinderen spelen niet genoeg buiten. Volgens Jantje Beton dreigen we een generatie te verliezen aan ‘binnenzitten’, terwijl buitenspelen het belangrijkste én het leukste onderdeel is van een gezond leven.

Bewustwording en gedragsverandering

Het is mooi om te zien hoe Jantje Beton continu werkt aan de bewustwording van het belang van buitenspelen. Bewustwording is de eerste stap in gedragsverandering. Als we deze campagne door een reputatiebril bekijken, dan zien we dat Jantje Beton maximaal inzet op de reputatiepijler maatschappelijke relevantie.

Reputatie is een maakbaar ecosysteem en rust op vijf pijlers: prestatie, leiderschap, maatschappelijke relevantie, werkomgeving en wendbaarheid. Ik ben echter benieuwd naar hoe Jantje Beton de pijler van wendbaarheid, waar innovatie onder valt, aanpakt.

Innovatie en technologie

Technologie en alle digitale alternatieven waar ouders en kinderen nu voor kiezen zijn niet meer weg te denken uit ons leven. We moeten technologie gebruiken om kinderen weer buiten te laten spelen. Dit kan door gamification toe te passen, waarbij game-design-elementen en spelprincipes worden gebruikt in een ‘niet-game’ omgeving. Zo worden gebruikers gemotiveerd en wordt hun ervaring verrijkt.

Het liefst willen we gamification toepassen om kinderen op een leuke manier te laten bewegen, zonder dat ze het doorhebben. Een mooi voorbeeld is Soufiane Touzani, bekend van het initiatief FC Straat. Hij heeft een applicatie ontwikkeld die lichaamsbeweging en motorische ontwikkeling stimuleert. Ballie is voor iedereen die beter wil worden in voetbal.

Samen streven naar verandering

Beide hebben dezelfde missie: kinderen laten bewegen. Een NGO en een start-up. Misschien werken ze al samen, zo niet, dan is het nu de tijd om elkaar de bal toe te spelen. Zo blijft het niet alleen bij bewustwording, maar gaan we over tot gedragsverandering.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden