De oranje leeuw heeft het schaamrood op de kaken
ING heeft al enige tijd last van… ING. Weet je nog dat deze bank klantgegevens wilde inzetten voor advertenties en aanbiedingen op maat en ook af- en bijschrijvingen wilde bijhouden voor reclamedoeleinden?
16 december 2019 – We herinneren ons ook allemaal nog de recente ophef over de voorgenomen salarisverhoging van 50% van topman Ralph Hamers. Niet lang daarvoor stond ING in de schijnwerpers vanwege een witwasschandaal met als twijfelachtige kroon op het nieuws dat Koos Timmermans, de financieel directeur van ING die door dit schandaal moest aftreden, een fijne ontslagvergoeding meekreeg van ruim 600.000 euro. Niet echt bevorderlijk voor je reputatie.
En de lijst is nog niet compleet
Recent is bekend geworden dat de gemeente Amsterdam na 102 jaar ING inwisselt. De rek bleek eruit, er was geen vertrouwen meer. Behalve de witwasschikking en de topsalarissen, bleken ook verschillende investeringen in onder meer de palmolie-industrie te zorgen voor discussie in Amsterdam. Het bericht in het FD over de rol van ING als medefinancier van een omstreden kolencentrale in Indonesië doet ook een duit in het reputatiezakje. De krant meldde dat de aannemer verwikkeld is in een corruptieschandaal en internationale organisaties ING aan de schandpaal nagelen omdat de bank geld steekt in een vervuilend project.
Is een nieuw imago de oplossing?
Ondertussen is ING al even bezig met een transformatie. Ze willen voorlopen als digitale innovator en zichzelf profileren als een soort fintech-bedrijf met een Sillicon Valley vibe. Toegeven: de campus for innovators ziet er aantrekkelijk uit, maar niemand gaat daar casual aan zijn latte frappuccino zitten als ING maar blijft blunderen, bedrijven en overheden de samenwerking opzeggen en het maatschappelijke sentiment tot een dieptepunt daalt.
Meer weten?
Lees de drie wetten voor een ijzersterke reputatie in ons whitepaper.