DeGiro-CEO Esmond Berkout: ’Vertrouwen blijft cruciaal, zeker in onze business’

basic1-114_user_man Paul Claasen

Zonder vernieuwing geen koppositie en zonder kwaliteit geen vertrouwen en geen groei, aldus DeGiro-CEO Esmond Berkhout in de IVRM-podcast OnBrandScan. De online broker voor particuliere beleggers werd groot met een nieuw en toegankelijk beleggingsplatform en lage kosten. Door te investeren in informatieve en educatieve kennisdeling wil DeGiro zijn reputatiewaarde verder verhogen. “We gaan particulieren opleiden tot verstandige beleggers.”

Toen tienduizenden aspirant-beleggers na de slingerbewegingen van de beurs in mei massaal klant wilden worden bij DeGiro, zag Berkhout zich genoodzaakt tot een tijdelijke klantenstop. “De aanwas was zo groot dat we niet meer aan onze kwaliteitseisen dreigden te kunnen voldoen. Dan kies ik voor het vertrouwen dat bestaande klanten in ons hebben en niet voor groei ten koste van alles.”

Onderscheid en vernieuwing

De beslissing onderstreept de visie van de CEO van DeGiro. “Onze belangrijkste doelstelling is niet zoveel mogelijk geld verdienen met een grote groep heel actieve beleggers. Ik wil een platform zijn dat alle vertrouwen heeft van zijn klanten, die er daardoor steeds terugkomen wanneer zij willen. Daarom moeten dat platform en de beleggingsproducten altijd deugen.”

Berkhout merkt dat de eenvoud van het platform en de lage kostenstructuur steeds meer gemeengoed beginnen te worden. Daarom zoekt DeGiro nu onderscheid en vernieuwing in andere richtingen. “Denk aan de snelheid en toegankelijkheid waarmee je bij ons klant kunt worden, maar ook aan slimme add-ons en andere middelen met extra relevantie informatie.”

Verstandige beleggers

DeGiro wil beleggingsinformatie transparanter beschikbaar stellen en daarmee klanten opleiden tot verstandige beleggers. “Denk aan podcasts met beursgenoteerde bedrijven. Of aan informatieve en educatieve video’s om klanten over onze werkwijze en diensten te vertellen. Maar ook over onderwerpen als dividend en hefbomen.”

Nog meer transparantie bieden is voor DeGiro als vooruitstrevende broker ook een kans om zichtbaarder te worden op het gebied van moreel leiderschap. “Door meer te laten zien met welke typen producten we wel of niet werken en waarom. Of uitleggen wat volgens ons een slimme beleggingsstrategie en dat we op een normale manier geld proberen te verdienen.”

Vier en vijf sterren

De online broker heeft online ook al jaren een sterke reputatie. Is Berkhout niet bang voor schade na de kritiek op de klantenstop? “Nee hoor. We verkozen kwaliteit boven groei en daarmee is ook een nieuwe klant gebaat. Veel kritiek kwam van mensen die even geen klant konden worden. Nu dat weer wel kan, komen die vier en vijf sterren wel weer terug.”

Abonneren op OnBrandScan podcast

Communicatiespecialisten van IVRM Reputatie voeren samen met Stef Heutink en Maarten Halsema de redactie van de serie OnBrandScan. Iedere uitzending schuift een CEO of specialist aan die zijn of haar visie op merk, marketing en reputatie geeft aan de hand van een prikkelende stelling.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden