Draag je waarden uit, maar denk aan je doelgroep

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Waarden zijn voor bedrijven the next best thing, kopte het Financieele Dagblad vorige maand. Dat was heel lang anders: grote bedrijven probeerden zich zo veel mogelijk buiten heikele politieke kwesties te houden. Maar maatschappelijke stellingname wordt anno 2019 door een groot deel van de consumenten -met name de jongere- gewoon verwacht. Doe je dit niet, dan loop je onder meer omzet mis. Is dat een slechte motivatie? ‘Stellingname vanuit eigenbelang is niet per se ongeloofwaardig. Het is altijd beter dan geen kant kiezen,’ aldus de auteur van het artikel.

Verandering van mens en organisatie

Dit vergt voor veel bedrijven echter wel een gedragsverandering, zowel bij de CEO als de werknemers. In NRC staat deze week een interview met Erica Harpe, leiderschapsdeskundige, en Wendy van Tol, als partner verantwoordelijk voor de Nederlandse consultingtak van PricewaterhouseCoopers (PwC). Na een carrière in het bedrijfsleven verdiepte Harpe zich in de verandering van mens en organisatie. Over haar bevindingen schreef ze een boek, Reinventing ourselves. Van Tol was een van de leidinggevenden die Harpe voor haar boek interviewde.

Maatschappelijke en morele waarde

“Op de universiteit worden onze consultants opgeleid met de kennis van het wetboek. Dan komen ze hier werken en krijgen ze nog eens meerdere jaren vaktechnische opleidingen. Dan denk je al gauw: als dit advies vaktechnisch klopt en wettelijk juist is, dan geef ik het juiste advies. Maar de samenleving vraagt tegenwoordig om méér. Die verwacht van ons niet alleen dat we financiële waarde toevoegen, maar ook maatschappelijke en morele waarde,” aldus Van Tol.

Waarden doe je er niet ‘even bij’

In een ander recent artikel in NRC wordt dit thema ook aangeraakt. Het is een interview met de Utrechtse universiteitshoogleraar en sociaal psycholoog Naomi Ellemers. Zij stelt daarin het volgende: “Goed presteren gaat over veel meer dan geld. Je moet niet je hele bedrijf inrichten op winst maken en dan: o ja, we willen ook nog iets met het milieu of goede doelen of vrouwen. Die dingen moet je op dezelfde bedrijfsmatige manier benaderen, niet als iets erbij.”

Nike versus Gillette

Je als organisatie uitspreken en winst maken hoeven elkaar dus niet uit te sluiten. Integendeel: kijk maar naar de campagne met Colin Kaepernick die Nike mooie winstcijfers bezorgde. Toch wordt de plank ook nog regelmatig misgeslagen. De Gillette-campagne ‘We believe: the best men can be’ heeft de scheergigant miljarden gekost. Grote les? Jaag nooit je doelgroep(en) tegen je in het harnas, maar draag waarden uit waar zij zichzelf mee kunnen vereenzelvigen.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden