Facebook en crisiscommunicatie: zó moet het dus niet

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Facebook verkeert in haar grootste crisis ooit. En niet zonder reden: The Guardian en The New York Times maakten vorige week vrijdag bekend dat Facebook drie jaar geleden op oneigenlijke wijze gegevens van 50 miljoen van haar gebruikers heeft gelekt naar Cambridge Analytica. Dat is het databureau dat vooral bekend staat om het feit dat het Donald Trump hielp met zijn presidentscampagne.

Reactie Facebook veel te laat

De gevolgen voor de reputatie van het bedrijf van Mark Zuckerberg zijn desastreus. Niet alleen zal het worden onderzocht door de Amerikaanse autoriteiten, ook zag het haar waarde op de beurs met tientallen miljarden kelderen en moest het toezien hoe de hashtag #deletefacebook Twitter overnam. Daarom kwam Zuckerberg woensdag met een statement, waarin hij zijn excuses aanbood en stappen beloofde om dit soort datalekken in de toekomst te voorkomen. Dit kwam echter, gezien de geleden schade, veel en veel te laat.

Transparantie wint het altijd

Volgens de Amerikaanse communicatieprofessor Kara Alaimo heeft Facebook het schandaal zelf alleen nog maar erger gemaakt. Het techbedrijf heeft immers maar liefst drie jaar het bewuste datalek verzwegen. En tot overmaat van ramp kwam Facebook woensdag pas, toen de waarheid al lang en breed op straat lag, met een verklaring op de proppen. Door deze doofpotstrategie ligt de integriteit van Facebook nog meer onder vuur. Wanneer zij metéén na het lek bekend had gemaakt wat er was gebeurd, excuses had gemaakt en verdere stappen had aangekondigd, dan was deze integriteitsvraag veel minder aan de orde dan nu het geval is, aldus Alaimo.

Bron: Bloomberg

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden