Fontys Hogescholen: ‘Design inzetten om veranderingen op gang te brengen’

basic1-114_user_man Remon Vonk

Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven hadden Fontys Hogescholen en Logeion een interessant programma samengesteld, met als thema ‘de veranderende rol van design in de samenleving’. Net als corporate boodschappen en standpunten wordt design steeds meer ingezet vanuit een maatschappelijk oogpunt, in plaats van dat het alleen leuk ‘smoelt’. Het brengt verandering teweeg.

Thought leaders durven anders te denken

Mignon van Halderen, lector Thought Leadership aan Fontys Hogescholen: ‘‘Als je als organisatie baanbrekend wil zijn, thought leadership wil uitdragen, moet je paradigma’s doorbreken, op een andere manier durven denken.” Volgens de lector wordt ook design steeds vaker ingezet om veranderingen op gang te brengen.

Praktijkvoorbeeld Precious Plastic

Als voorbeeld haalde Van Halderen Dave Hakkens aan, de oud-student van de Design Academy in Eindhoven. Hij kreeg veel aandacht met zijn project Precious Plastic. “Dave heeft onlangs een machine ontwikkeld die het mogelijk maakt om zelf plastic te recyclen. De bouwtekeningen heeft hij op internet gezet zodat iedereen er gebruik van kan maken. Inmiddels zijn er wereldwijd al tientallen machines in elkaar geknutseld. Precious Plastic is een mooi voorbeeld van hoe design thinking ingezet kan worden om bewustwording te creëren en een beweging op gang te brengen.”

Wil je weten hoe je zelf thought leader wordt in woord en daad? Download dan ons whitepaper.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden