Het wat en hoe van contentstrategie: 4 tips

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Oud-journalist John Verhoeven bracht onlangs een nieuw boek uit: ‘Het wat en hoe van contentstrategie’. Zijn belangrijkste tips op een rijtje:

1. Ga voor binding op de lange termijn

Een succesvolle contentstrategie valt niet per se direct te kwantificeren naar het behalen van salesdoelstellingen op de korte termijn. Let daarentegen op of het de binding met het beoogde publiek op de lange termijn versterkt.

2. Werk met verschillende perspectieven

Je kunt content creëren vanuit drie verschillende perspectieven: de oplossing, de vraag of de behoefte.

  • De oplossing: werk product- of dienstgericht. Zorg in dat geval dat je je publiek niet enkel als potentiele kopers behandelt.
  • De vraag: Het vraagperspectief gaat meer uit van de vragen die in de samenleving spelen waarbij jouw organisatie een positieve rol kan spelen. Vergeet daarin echter nooit de oplossing te benoemen.
  • De behoefte: In het perspectief van de behoefte draait het vooral om de behoeften die spelen achter de vragen die je publiek stelt. Als je een contentstrategie opstelt waaruit blijkt dat je je publiek echt begrijpt, dan zal een eventuele uitglijder je sneller worden vergeven.

3. Word thought leader

Als je wilt dat je organisatie een autoriteit wordt in haar vakgebied, zorg dan dat je deskundige mensen binnen je bedrijf aanstelt om het gesprek aan te gaan met je publiek. Lees hier meer over thought leader worden.

4. Stel je altijd dienstbaar op

In het geval je voor een overheidsinstantie werkt, is het zaak om te allen tijde het sociaal contract met burgers te respecteren: zij kunnen voor bepaalde zaken, zoals het aanvragen van een rijbewijs of paspoort, immers nergens anders heen. Zet je online dienstverlening optimaal in. Dat geldt natuurlijk ook voor andere organisaties.

Bron: Frankwatching

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden