Hoe benader je een journalist?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Wil je media-aandacht vragen voor een belangrijk thema of onderwerp? Houd de volgende tips in je achterhoofd bij het benaderen van de journalist:

  1. Journalisten ontvangen een pitch bij voorkeur per mail (92%). Slechts 2% prefereert een telefonische pitch.
  2. Het onderwerp wordt belangrijker gevonden dan de manier waarop de pitch gehouden wordt. Niet relevante, commerciële en ‘spammy’ pitches zijn niet goed voor de relatie met de journalist. Vertel eerder een generiek verhaal over een onderwerp dat ertoe doet.
  3. Het selecteren van passende media en journalisten vergroot de kans op publiciteit. Weet welke media je benadert en met wie je in gesprek bent.
  4. Persberichten, expert-interviews en afbeeldingen ontvangen journalisten graag. Afbeeldingen worden bij voorkeur meegezonden in een link naar bijvoorbeeld een Dropbox.
  5. Taal- en spelfouten worden opgemerkt, zeker door journalisten. Zorg dat je pitch foutloos is.
  6. Betrokkenheid op social media wordt opgemerkt en gewaardeerd. Deel de verhalen van de journalist en zorg dat de journalist gezien wordt.

Bron: Blog op LinkedIn van Michelle Messenger Garrett, Top 100 PR Ifluencer

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden