Hoe nepnieuws de kwaliteitsjournalistiek redt

basic1-114_user_man Redactie IVRM

‘Amerikaanse kranten- en nieuwsmediabedrijven profiteren van nepnieuws. Zij verkopen als tegenhanger ‘kwaliteitsjournalistiek’ en dat lijkt nog te werken ook.’ Dat schrijft Bram van Noord in zijn blog voor Frank.news.

Nadat bleek dat de Russen de Amerikaanse verkiezingen wisten te beïnvloeden door het verspreiden van nepnieuws via onder andere Facebook, heeft er een verandering plaatsgevonden ten gunste van traditionele nieuwsmedia, zoals dagbladen en nieuwssites. Zo kreeg New York Times er het afgelopen jaar 310.000 betalende digitale abonnees bij en ook The Washington Post en The Wall Street Journal registreerden een groeiend aantal leden.

Amerikaanse lezers lijken steeds meer behoefte te hebben aan goede duiding en zoeken houvast bij een vertrouwd nieuwsmerk. Een goede ontwikkeling in tijden van teruglopende advertentie-inkomsten. In Nederland is deze trend echter niet zichtbaar. Het groeiend aantal digitale abonnees in ons land is meer een gevolg van het feit dat mensen steeds vaker liever online lezen dan in print.

Bron: Frank.news

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden