Hoe ontwikkel je een employer value proposition?

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De arbeidsmarkt is ingrijpend aan het veranderen. De krapte zorgt voor een lastigere zoektocht naar de beste werknemers. Talenten oriënteren zich steeds breder en vinden softe factoren, zoals uitdagend en maatschappelijk relevant werk, steeds belangrijker.

21 juni 2018 – Een goed doordachte employer branding strategie is daarom key voor jouw organisatie, en een employer value proposition (EVP) kan daarvan het overzichtelijke startpunt vormen.

Wat is een EVP?

Een EVP verwoordt de essentie van waar jouw organisatie bekend om wil staan bij kandidaten én medewerkers. Een EVP bestaat uit het raakvlak tussen drie elementen: je externe merkidentiteit, je interne merkimago en de behoeften van (en vereisten aan) talenten.

  • Zoek eerst uit wat de externe perceptie is die mensen op je organisatie hebben, en probeer krachtige, positieve associaties uit te bouwen. De propositie die je ontwikkelt moet gerelateerd zijn aan associaties die mensen van buiten jouw organisatie al hebben, anders wordt het ongeloofwaardig.
  • Check vervolgens of dat wat je naar buiten wilt uitstralen herkent worden door je huidige medewerkers. Als deze twee zaken niet matchen, zal de boemerang ooit een keer in je gezicht terugkomen.
  • Onderzoek wat voor soort medewerkers bij dit plaatje past en wat hun eigen behoeften zijn. De redenen om voor een werkgever te kiezen kunnen enorm verschillen per doelgroep.

Voorwaarden

Je bent al een heel eind met je EVP als je eenmaal de verbinding hebt weten te leggen tussen je interne en externe merkidentiteit en de behoeften van en vereisten aan talenten. Toch zijn er nog een aantal voorwaarden waar je op moet letten bij het opstellen van een EVP. Is je EVP:

  • Waarheidsgetrouw? Verifieer dit bij je bestaande als bij potentiele medewerkers.
  • Duurzaam houdbaar? Het helpt als je het MT vanaf een vroeg stadium betrekt, zodat je EVP niet snel drastisch aangepast zal worden.
  • Aantrekkelijk? Dit kan nogal verschillen per doelgroep.
  • Onderscheidend? Je kunt van alles roepen, maar denk ook aan een onderscheidende bewijsvoering.

Bron: Emerce

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden