Hoe word je opiniemaker?

basic1-114_user_man Maarten Halsema

Opiniemakers beleven gouden tijden. Door de huidige vluchtigheid van het nieuws ben je redacties behulpzaam als je nieuws duidt door stelling te nemen en prikkelende, soms controversiële uitspraken te doen. Maar word je geboren als opiniemaker of kun je het leren? Maartens Halsema, managing partner bij IvRM “Opiniemaker ben je niet van huis uit, dat word je. Er bestaat geen opleiding voor, het vraagt om een combinatie van vaardigheden, talenten en interesses die alleen tot bloei komen in de praktijk van het veel doen en nog meer oefenen.” Autoriteit, geloofwaardigheid en originaliteit zijn belangrijke elementen om het te schoppen tot opiniemaker. Maar dat is nog niet genoeg. De grootse uitdaging is om die opinie te verspreiden om te voorkomen dat je staat te preken in de woestijn.

Het duiden van het nieuws wint aan betekenis

In een tijdperk waarin de verhoudingen tussen zender en ontvanger voortdurend wisselen, de betekenis van relevante content in al haar verschijningsvormen en de afbreukrisico’s van egogedreven communicatie toenemen, ziet de toekomst van de opiniemaker er rooskleurig uit. Zeker gezien de positioneringsdilemma’s waarmee veel media en organisaties kampen. Het duiden van het nieuws en het hebben van een mening winnen voor iedere organisatie aan betekenis.

Perswaardige, mediagenieke kennis

Maarten Halsema: “Keer op keer ben ik verrast door de perswaardige, mediagenieke kennis en kunde die mijn opdrachtgevers in huis hebben. Maar vaak zit de beroepsdeformatie diep en kan ik rekenen op meewarige blikken zodra ik enthousiast een specifiek thema perswaardig noem. Groot is dan de kick als het onderwerp een televisieprogramma of de voorpagina van een dagblad haalt.”

Word opiniemaker, laat je stem horen 

Maarten Halsema helpt opdrachtgevers graag om ze een stem in de media te geven. Neem contact op voor meer informatie of kom eens langs in Bussum.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden