Is een goede reputatie te koop?

Reputatie is één van de belangrijkste assets van een merk of organisatie. Maar kun je een goede reputatie kopen? Heb je invloed op wat mensen over jouw organisatie zeggen? Is een reputatie überhaupt maakbaar?

Reputatie kopen is als een voetbalclub kopen

In de voetballerij zie je dat clubs van naam worden opgekocht in de hoop snel mee te doen om de knikkers. De Champions League is hierbij de heilige graal. Dat je met een miljoeneninjectie echter nog geen team smeedt, bewijst de Franse topclub Paris Saint-Germain jaarlijks weer. Stuk voor stuk lopen er goede spelers op het veld, maar sinds de oliedollars er rijkelijk vloeien, is er geen internationale prijs meer gepakt. Zo is het ook met je reputatie. Je moet niet alleen investeren in de promotie van losse onderdelen die samen helpen om je reputatie te vormen. Er moet tussen de onderdelen ook symbiose zijn, die tot uitdrukking komt in gedrag. Je kunt nog zo veel investeren in je “goede naam”, maar als je gedrag niet strookt met wat je zegt of -erger nog- ronduit illegaal is, zoals het Duitse techbedrijf Wirecard ondervond, dan is alle moeite tevergeefs.

Investeren in reputatie

Wat je zegt en wat je doet, bepalen het beeld dat mensen van je hebben. Maar ook de meningen van anderen wegen zwaar. Op social media kan je de speelbal worden van de emoties van Twitteraars of Instagram-gebruikers. Deze zijn net zo veranderlijk als de dagkoers. Toch kun je wel degelijk sturen op conversaties. Door woord en daad op elkaar af te stemmen en door te investeren in alle pijlers (drivers) waar je reputatie op is gestoeld; de zogeheten reputatiemix.

Reputatiemix

Onze reputatiemix bestaat uit vijf drivers:

  • Leiderschap: formeel (CEO), kennisleider, governance
  • Prestatie: producten en/of diensten, operationeel, financieel
  • Wendbaarheid: aanpassingsvermogen, innovatie, omgevingssensitiviteit
  • Werkomgeving: werkgeverschap, cultuur, integriteit & ethiek
  • Relevantie: bijdrage aan het oplossen van vraagstukken, wederkerigheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen

Door te sturen op deze drivers is er focus en prioriteit bij het bewaken en proactief versterken van de reputatie. Daarbij behoud jij de regie. Laad je de drivers op thematisch niveau met de juiste middelen en handel je daar naar, dan verhoogt dat duurzaam de reputatiewaarde en dus de goodwill op je balans.

Reputatiewaarde verhogen

Een goede reputatie is dus niet te koop maar vergt een langetermijnstrategie, commitment en daadkracht. Als de belofte, relevantie en het bewijs kloppen, kan je de reputatiewaarde van jouw organisatie wel verhogen. Wil je weten hoe je met de juist inzet van de reputatiemix jouw reputatiewaarde verhoogt? Neem dan vandaag nog contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden