Koningsdag, de kroon op je stad
Een miljoen euro. Dat kost het je ongeveer als je het verjaardagsfeestje van de koning wil organiseren. Maar wat levert je het als stad nou op?
26 april 2019 – Dordrecht, waar in 2015 de eerste nationale Koningsdagviering ‘nieuwe stijl’ plaatsvond, is erg enthousiast over de boost die het de stad heeft gegeven. De dag zelf trok 25.000 bezoekers, nog eens 2,6 miljoen Nederlanders volgden het spektakel live op tv. Sindsdien is het toerisme toegenomen, hebben ze bij de Dordtse citymarketing gemerkt. Koningsdag heeft ervoor gezorgd dat mensen de binnenstad van Dordrecht in al zijn historische glorie konden bewonderen. De Britse krant The Times tipte de stad onlangs zelfs als ‘onontdekte Europese schat’.
Amersfoort pakt uit
Morgen staan alle camera’s gericht op Amersfoort. Natuurlijk hoopt de gemeente dat het Koningsdagfeest ook voor hun stad een economisch succesverhaal wordt. Naast het pronken met hun historische decor grijpt Amersfoort het event aan om zich te profileren als innovatieve en duurzame stad met een hoge festivaldichtheid. Hiermee hopen ze vooral een jong en hip publiek aan te spreken. Zo leidt de koninklijke route langs een Duurzaamheidsplein en de hoop is dat prinses Amalia daar met haar mooie blonde lokken zelf shampoo gaat maken. Ook worden alle vlaggen en banners na het feest niet weggegooid, maar circulair verwerkt tot tassen en jurkjes.
Koninklijke familie figurant in branding campagne
Koningsdag nieuwe stijl betekent dus niet alleen dat het is afgelopen met koekhappen maar ook dat onze Oudhollandse traditie een grootschalig publieksevenement is geworden, waarbij de koninklijke familie meespeelt in een heuse branding campagne.