Laat je medewerkers en je reputatie vliegen

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Employee engagement, oftewel de bevlogenheid van werknemers in hun werk, is in 2019 één van de belangrijkste onderscheidende factoren voor organisaties. Door de gespannen arbeidsmarkt staat deze employee engagement nu juist onder druk. Uit een wereldwijd onderzoek van Gartner blijkt dat een schamele 7,5 procent van de medewerkers de intentie heeft om voorlopig bij dezelfde werkgever te blijven. Volgens Effectory is op dit moment gemiddeld 38 procent van de medewerkers in Nederland bevlogen. Terwijl organisaties waar mensen met veel bevlogenheid werken over het algemeen winstgevender zijn, omdat de medewerkers 26 procent beter presteren in vergelijking met organisaties waar medewerkers minder bevlogen zijn.

Gezonder en gelukkiger

Bevlogen medewerkers doen hun werk met passie, voelen zich vitaal en energiek, zijn toegewijd en betrokken. Ook zijn ze productiever en minder vaak ziek. Het grote geluksgevoel dat ze ervaren op het werk dragen ze ook uit naar de buitenwereld, waardoor ze als ambassadeurs van je organisatie optreden. Dit versterkt je reputatie als werkgever, waardoor je aantrekkelijker bent op de arbeidsmarkt. Het personeelsverloop daalt in organisaties met een hoge employee engagement ook nog eens met 60 procent, omdat bevlogen medewerkers minder vaak kijken naar carrièremogelijkheden buiten de organisatie. En dat is natuurlijk wat je wilt: voorkomen dat je moeizaam binnengehaalde medewerkers er binnen no time weer vandoor gaan.

Wij zoeken een bevlogen nieuwe collega

Hoe zorg je nou voor een hogere concentratie bevlogenheid in je organisatie? Door in je vacaturetekst te laten weten dat je een bevlogen type zoekt, zal niet veel helpen. Je moet aan de slag met het versterken van drie reputatiedrivers: cultuur, werkomgeving en leiderschap.

Dit heeft de bevlogen medewerker nodig:

  • Een aanstekelijke bedrijfscultuur waar de medewerkers het gevoel hebben dat zij op hun plek zitten. De medewerkers zijn trots op wat de organisatie doet en nastreeft;
  • Een optimale werkomgeving waar medewerkers de ruimte krijgen om hun werk te doen, prestaties te leveren en waar zij hun vaardigheden kunnen verbeteren;
  • Een manager die een leider is, die de medewerkers inspireert, vertrouwen geeft en daarbij goed communiceert en weet wat er speelt.

Week van de bevlogenheid: een vliegende start

Van 17 tot 21 juni is de Week van de Bevlogenheid, een perfecte aanleiding om een vliegende start te maken met het verbeteren van je employee engagement. Advies nodig? Neem dan direct contact met ons op.

Bron: CustomerTalk

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden