Leuk, die inspirerende TED-talk, maar doe eerst iets aan je prestaties

basic1-114_user_man Redactie IVRM

CEO’s spreken zich uit over maatschappelijke vraagstukken als diversiteit en het klimaat. Het is een ontwikkeling die mondiaal steeds meer geaccepteerd wordt en soms zelfs verlangd lijkt te worden door het publiek. Toch laat het recente debacle rond de IPO van de Amerikaanse kantoorverhuurder WeWork zien dat inspirerende woorden van een CEO niet beschermen als de business niet goed wordt gerund.

‘CEO’s zijn niet op aarde om ons te redden’

Een reputatie bouw en bescherm je vanuit verschillende factoren. Zeker, een stem nemen in het maatschappelijk debat is belangrijk. Maar als je prestaties -zowel financieel, als die van je product of dienst- niet naar behoren zijn, ga je evengoed hard onderuit. Dat wordt de laatste tijd wel eens gemist, nu de corporate wereld zich steeds vaker mengt in sociale en politieke debatten. Ook leiderschap en integer en ethisch handelen zijn belangrijke bouwstenen voor een reputatie. Een CEO die grote hoeveelheden drugs vervoert in zijn privéjet en vreemde uitspraken doet over onsterfelijk zijn: daar kan geen inspirerende TED-talk tegenop. Om met de woorden te spreken van Indra Nooyi, voormalig CEO van PepsiCo: ‘Als mooie woorden niet intrinsiek verbonden zijn aan de core business, dan moet je er grote vraagtekens bij plaatsen.’

Bron: New York Times

Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden ;)