Mama met een mening: de 'Momfluencer'

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Een nieuwe groep beïnvloeders meldt zich aan het firmament: de Mom-Influencer, afgekort als ‘Momfluencer’. Het gaat om moeders die via sociale media hun volgers meenemen in hun dagelijks leven.

29 november 2019 – Het publiek denkt: zij rijdt net als ik vier kids rond van speeldate naar sportclub en heeft ook kruimels in haar autostoel. Ze is net als ik, naar haar wil ik wel luisteren. Op Mom 2.0, een conferentie die deze moms samenbrengt, werd verteld dat er alleen al in Amerika 4,5 miljoen van deze Momfluencers zijn. Op sociale media leggen ze elk detail van hun leven vast: de pas gekochte herfstrui, het favoriete nieuwe speeltje van hun kind en de koffie waarmee ze wakker worden. Maar wat voor velen begon als een creatieve uitlaatklep is in de loop van de jaren veranderd in een groot bedrijf met directe banden met vele merken en bedrijven.

Over invloed en verantwoordelijkheid

En met invloed komt verantwoordelijkheid. Er woedt momenteel een discussie over hoe Momfluencers hun macht dienen te gebruiken. Hoeveel onderzoek moet er bijvoorbeeld worden gedaan voordat een merk wordt besproken? Wat is een ervaring die het delen waard is? De ene Momfluencer ziet het beoordelen van een merk, ongeacht hoeveel interactie ermee is geweest, als haar verantwoordelijkheid tegenover haar publiek. Het hoort volgens haar bij het authentiek weergeven van het dagelijkse leven. De ander pakt het journalistieker aan. Zo heeft Liz Gumbinner, van Cool Mom Picks, een team van schrijvers die ze betaalt en aanmoedigt grondig onderzoek te doen voordat ze namens haar een review plaatsen. “Onze schrijvers kunnen bijvoorbeeld een nieuw cosmetisch product een maand uitproberen voordat ze het aanbevelen. Bij elk product waarover we schrijven, moeten we het vertrouwen van onze lezers verdienen”, aldus Gumbinner.

Online vs. het echte leven

Uiteraard klagen bedrijven niet over positieve berichtgeving, gegrond of niet. Maar zodra ze aan de verliezende kant staan -en kritiek bijvoorbeeld viraal gaat- is de schade moeilijk te herstellen. “Ik heb een Momfluencer online achter een hotel aan zien gaan terwijl ze ook gewoon de receptie had kunnen bellen om het probleem op te lossen”, zegt John Pacini, mede-oprichter van Mum 2.0. “Wij proberen dezelfde normen toe te passen in onze branche als in het echte leven.”

Bron: The New York Times

Gerelateerde artikelen

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden