Marketing en PR smelten samen: 8 trends

basic1-114_user_man Redactie IVRM

Marketing en PR lopen steeds meer in elkaar over. Dat is de conclusie van het Global Communications Report 2017, dat adverteerdersbureaus en PR-beroepsverenigingen van over de hele wereld bevroeg naar de trends op het gebied van communicatie. 8 belangrijke ontwikkelingen op een rij:

  1. Digital storytelling
    Deel geen suffe speeches of droge presentaties, maar geef je beoogde publiek wat ze wil: pakkende verhalen die haar raken.
  2. Social listening
    Weet wat er zowel over je bedrijf als over de voor jou belangrijke onderwerpen wordt geschreven. Dit is handig voor stakeholderanalyses en concurrentie benchmarks. Er zijn verschillende media monitoring tools die je hierbij kunnen helpen.
  3. Social purpose
    Velen denken hierbij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar je sociale taak gaat verder dan dat. De vraag die hierbij centraal staat is: hoe kan ik als organisatie ‘goed doen’? Dit kan bijvoorbeeld door een onderscheidende visie te verkondigen in een actuele discussie binnen jouw expertiseterrein.
  4. Behavorial research
    Een andere trend is het bijhouden van wat er leeft onder je publiek. Hiervoor kunnen opiniepeilingen gebruikt worden.
  5. Influencer marketing
    Influencer marketing wordt groter en belangrijker. Vooral jongeren, die steeds vaker de tv links laten liggen, kijken massaal naar YouTube-sterren zoals Enzo Knol, NikkieTutorials of Yaraski die op een geloofwaardige manier jouw product kunnen promoten.
  6. Branded content
    Meer dan de helft van de PR-professionals denkt dat de consument op den duur geen onderscheid meer zal kunnen maken tussen earned en paid media. Door middel van relevante data, storytelling en inzet van influencers kun jij branded content tot een effectieve tool maken.
  7. Live streaming
    Het livestreamen van nieuws of events vanuit jouw organisatie zorgt voor een directe relatie met je publiek. Je zou de moderatie hiervan eventueel kunnen overdragen aan een geschikte influential.
  8. Fake news
    Fake news doet het momenteel beter op social media dan betrouwbaar nieuws. Toch is het in ieders belang als de feiten kloppen. Check dus altijd de informatie die je van social media afhaalt.

Bron: Marketingtribune

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden