Medialandschap over 5 jaar

basic1-114_user_man Redactie IVRM

De komende jaren zal print blijven krimpen, doordat Nederlanders in toenemende mate media en entertainment digitaal consumeren. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlands medialandschap dat werd uitgevoerd door PwC.

17 oktober 2016 – Het onderzoek, dat is terug te lezen in de Entertainment en Media Outlook for the Netherlands 2016-2020, toont voor de komende 5 jaar een inkomstendaling voor tijdschriften van gemiddeld 3,3%. De markt voor kranten krimpt gedurende dezelfde periode met gemiddeld 1.9%.

Voor beide markten geldt dat tussen 2016 en 2020 vooral de advertentie-inkomsten zullen dalen: voor tijdschriften dalen de inkomsten van €295 miljoen naar €195 miljoen euro en voor kranten wordt een krimp verwacht van €218 miljoen naar €134 miljoen euro.

De inkomsten voor digitale abonnementen zullen juist groeien. Voor digitale tijdschriften verwacht PwC een groei van €11 miljoen naar €29 miljoen en voor kranten verwacht PwC een groei van €95 miljoen naar €201 miljoen euro.

Bron: Bladendokter

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden