Mensen verbolgen over borstvoeding-tweet van KLM

basic1-114_user_man Lana Driest

Tijdens een vlucht van San Francisco naar Amsterdam vroeg een stewardess aan een passagier of ze zich wilde bedekken tijdens de borstvoeding. Deze moeder voelde zich niet gerespecteerd en oncomfortabel en vroeg bij aankomst wat nu eigenlijk het borstvoedingsbeleid van KLM is.

23 juli 2019 – Het antwoord op Twitter van KLM: ‘Het geven van borstvoeding aan boord is toegestaan. Om ervoor te zorgen dat al onze passagiers van alle achtergronden zich comfortabel voelen aan boord kunnen we een moeder vragen om zichzelf te bedekken tijdens het geven van borstvoeding, mochten andere passagiers zich hierdoor beledigd voelen.’ Het gevolg: duizenden reacties en een flinke tik op de vingers van KLM. Waarom zou iemand zich überhaupt beledigd voelen als een moeder haar kind voedt? Als iemand zich beledigd voelt door een korte rok, moet dat dan ook bedekt worden tijdens de vlucht?

Olie op het vuur

KLM probeert het te nuanceren met de volgende reactie: ‘En we willen absoluut niet dat de moeders van onze jongste passagiers zich veroordeeld voelen over de meest natuurlijke zaak van de wereld. Daarom kan ons cabinepersoneel opties aan de moeders voorstellen om ze te verzekeren van wat privacy bij het voeden van hun kind.’ Waarom gaat KLM ervan uit dat privacy gewenst is? Borstvoeding is toch de normaalste zaak van de wereld? Borsten zijn er toch van nature om te voeden? De emoties lopen hoog op. Dat had KLM kunnen weten, zoek maar eens op Instagram op de hashtag #normalizebreastfeeding waar zelfs celebrities hun borstvoedingsmoment delen. Als snel krijgen de nieuwsmedia er lucht van en duiken onder meer NOS, De Volkskrant en De Telegraaf op dit issue.

Hoe KLM had kunnen reageren

‘Wij supporten vrouwen die aan boord borstvoeding geven. Als wij iets kunnen betekenen om je reis te veraangenamen, laat het ons weten. Onze cabin crew is je graag van dienst.’ Wat in elk geval erg belangrijk is, is om goed over de bewoording na te denken. Aan de reacties is te zien dat mensen vooral aanstoot nemen aan het woord ‘beledigen’. Juist bij onderwerpen waar meningen lijnrecht tegenover elkaar staan, is een zorgvuldige reactie noodzakelijk. Stellingname is voor een bedrijf altijd spannend. Welke maatschappelijke discussie wordt er aangewakkerd?

Het FD schreef laatst dat een aanzienlijk aantal mensen een product zou boycotten als zij het niet eens zijn met de positionering van het bedrijf. Twee derde van de consumenten blijkt bereid tot koopstaking. Na de tweet van KLM is er opgeroepen om niet meer te vliegen met de luchtvaartmaatschappij. Of daar gehoor aan wordt gegeven? Zo’n (lucht)vaart zal het niet lopen, maar KLM kan wel een les trekken uit dit issue.

Meer weten?

Wij trainen bedrijven met crisissimulatie. Weet jij hoe je het beste kunt reageren op social media, of wat je moet zeggen als een journalist met een microfoon onder je neus staat? Neem dan contact met ons op.

  • Alles op deze site mag eindeloos gedeeld en gebruikt worden